PALMA DE MALLORCA 12 Ene. (EUROPA PRESS) -
El 40% dels comerciants de Mallorca considera que les vendes en la primera setmana de la campanya de rebaixes d'hivern estan sent pitjors que a l'any passat, tot i que Pimeco aprecia una lleu recuperació de l'activitat comercial en els pròxims dies.
La valoració negativa s'accentua en els pobles, on el 55% dels enquestats considera que el comportament en els primers dies de la campanya de rebaixes d'està sent pitjor que la del 2009, respecte del 26% a Palma, segons un comunicat de la patronal de comerç.
Les dades formen part de l'avanç dels resultats de l'enquesta feta als comerciants minoristes que porta a terme la patronal Pimeco, segons el qual la previsió global per al 30% dels comerciants de l'illa per a la primera quinzena de rebaixes és d'un millor comportament de les vendes, mentre que una proporció del 43% dels enquestats considera que els resultats seran igual que les passades rebaixes del 2009. Tan sols un 27% dels enquestats creu que les vendes seran pitjors respecte al passat any.
PRIMERS DIES DE REBAIXES
A la pregunta de com s'havien comportat les vendes en els tres primers dies de la campanya de rebaixes, o dels quatre si havien obert diumenge (del 7 al 9 de gener o bé del 7 al 10 de gener), els comerciants radicats a Palma, van contestar que aquestes s'havien comportat millor que els mateixos dies de l'any 2009 en una proporció del 38%, que s'havien comportat igual el 36% i que les vendes havien estat pitjors el 26%.
Així, a la resta dels pobles de Mallorca, el comportament de la campanya de rebaixes, és percebut de manera més negativa ja que només el 25% dels comerciants enquestats considera que s'han comportat millor que l'any passat i el 55% que han estat pitjors que les vendes dels mateixos dies de l 'any 2009. El 20% considera que les vendes s'han comportat igual que les de l'any 2009.
En vista del resultat d'aquests primers dies, el 40% dels comerciants de la capital balear considera que les vendes es comportarien millor en la primera quinzena del mes respecte als resultats en el mateix període del 2008, el 35% igual i el 25% que es comportarien pitjor.
Així, a la resta de Mallorca, tan sols un 20% creu que es comportaran millor, un 50% preveu que siguin igual i un 30% apunta que les vendes seran pitjors a les de l'any passat.
FACTOR CLIMÀTIC i AFLUÈNCIA DE CLIENTELA
Segons Pimeco, els resultats indiquen d'una banda que l'evolució de les vendes en els primers dies de la campanya de rebaixes, "responen al comportament esperat, que ve manifestant en totes les campanyes de rebaixes, en les que els comerços de Palma ciutat exerceixen d'atractor de les primeres compres i on es concentra el major flux de vendes del conjunt de Mallorca".
Alhora, la majoria dels comerciants interpreta que el nivell i ritme de vendes té relació directa amb el factor climàtic i l'afluència de clientela, mentre que consideren que no és tan rellevant el factor econòmic.
El factor climàtic adquireix aspectes positius i negatius, ja que, si d'una banda a afavorit les compres de peces i calçat d'abric, per una altra, es manifesta que el mal temps d'aquests primers dies, ha impedit una major afluència de clients. Els comerciants enquestats, sigui quin sigui la seva ubicació territorial, són de l'opinió majoritària que el nivell de descompte dels productes oferts en rebaixes, han estimulat la rematada de les compres.
De tot això, la patronal del comerç dedueix que, malgrat unes condicions climàtiques adverses, el resultat d'aquests primers dies, han estat millors d'allò esperat si es té en compte les previsions que tenien els comerciants, abans del començament de la campanya, segons les quals el 37% dels enquestats en el conjunt de Mallorca considerava que serien pitjors, una mica més de la meitat (51%) considera que serien igual i a penes el 12% apuntava que serien millors que les de l'hivern del 2009.