Un mínim de 500.000 vehicles es van exportar de manera fraudulenta des de Balears en l'última dècada

El 10% dels cotxes fabricats a Espanya s'exporten de manera fraudulenta, la meitat des de Balears

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: lunes, 12 abril 2010 20:29

PALMA DE MALLORCA, 12 Abr. (EUROPA PRESS) -

Un mínim de 500.000 vehicles s'han exportat des de Balears de manera fraudulenta en l'última dècada, segons ha informat la patronal sectorial Agrupació Empresarial de Lloguer de Vehicles amb i sense Conductor de les Balears (Aevab), que ha assenyalat que al voltant del 10 per dels cotxes que es van fabricar a Espanya des de finals dels anys noranta fins a l 'actualitat han estat exportats de manera fraudulenta a països europeus com Alemanya i Itàlia.

Això suposa entre un milió i 1,2 milions d'unitats, dels quals la meitat han estat enviats a través d'empreses de rent-a-car de les Balears, mentre que la resta es va repartir entre Andalusia i Canàries, les altres dues Comunitats Autònomes on aquesta activitat està fortament arrelada a causa de al turisme.

Aquesta activitat irregular, que ha començat el 1997 i va tenir el seu apogeu durant els anys previs a la crisi econòmica, suposava que s'exportaven vehicles que suposadament havien estat adquirits de manera avantatjosa per a la seva ocupació en les flotes de lloguer, només que sense haver recorregut ni un sol quilòmetre --el que es coneixia com 'quilòmetre 0'-- i a preus per sota del mercat.

En una activitat considerada com "frau de llei" per la patronal sectorial Agrupació Empresarial de Lloguer de Vehicles amb i sense Conductor de les Balears (Aevab).

En declaracions ofertes a Europa Press, el seu recent reelegit president, Ramón Reus, va exposar que "moltes empreses grans han utilitzat el conducte del rent-a-car parell exportar vehicles".

Per exemple, "si compraven 20.000 unitats, dedicaven 5.000 a llogar i 15.000 a exportar amb quilòmetre 0, la qual cosa, és il·legal tot i que ho hagin tolerat les autoritats i Hisenda, fins i tot amb la seva connivència, aprofitant que havia un buit legal", ha precisat.

Això era possible a causa que l'Agència Tributària permet que les empreses de lloguer estiguin exemptes del pagament de l'impost de matriculació, sempre que el vehicle es mantingui sis mesos d'aquí a l'activitat per a la que està destinat: rent-a-car.

Tot i això, "els han estat exportant en el primer mes, amb zero quilòmetres recorreguts".

En una dinàmica en la qual van participar les "10 o 12 empreses més grans del sector, que han guanyat una pila de diners", ha assegurat.

De fet, aquest negoci constituïa pel que sembla la seva verdadera guany, perquè "els cotxes que llogaven, els posaven a preus d'entre 10 i 12 euros diaris a través d'internet".

Alguna cosa de manera que la resta d'empreses "no podíem competir", al no tenir fonts alternatives d'ingressos.

I, "portàvem 10 anys denunciant aquesta situació, però no hi havia manera", només es va aconseguir, després de molts esforços, que Hisenda "prengués cartes a l'assumpte" i que es tanquessin les campes il·legals que s'utilitzaven per emmagatzemar aquests vehicles fins a la seva exportació, moltes d'elles situades a l'entorn de l'Aeroport de Son Santjoan.

Aquesta última mesura, l'"aconseguim a través de denúncies judicials, perquè les autoritats que eren governant a l'Ajuntament de Palma --el PP, en aquell moment-- no ens van recolzar, al revés".

I, tot això, tot i que constituïa un negoci fraudulent, en què Hisenda "no es va ficar perquè el Ministeri d'Indústria fabricava molts cotxes", la qual cosa, semblava interessant per gairebé tot el món, va aclarir el president de la patronal d'empreses de rent-a-car.

NEGOCI RODÓ PERÒ ILEGAL

Cap precisar que les marques fabricants ofereixen habitualment els vehicles a les empreses de lloguer amb un 40% de descompte --després de ser clients que adquireixen importants quantitats d'unitats--, al que cap sumar el cost que s'evita a l'eludir el pagament de l'impost de circulació --uns 900 euros per unitat--, i, si ha això se li afegeix la posterior recuperació de l'IVA quan ja s'ha exportat el cotxe, el resultat és que "era un negoci rodó, tot i que il·legal", ha dit Reus.

I, respecte a per què no es va suprimir des d'un primer moment, ha apuntat que "pel que sembla, a tot el món li interessava fabricar, exportar, fabricar i exportar, sense reparar en el que s'estava fent.

En una dinàmica que guarda un paral·lelisme gairebé total amb l'especulació immobiliària" que també va tenir lloc en els mateixos anys, i que va desembocar, a partir del 2007, a l'esclat de la 'bombolla immobiliària', ha recordat el president.

Es tractava de vehicles "fabricats tots ells a Espanya, per marques com Opel, Wolkswagen, Ford o Renault, que es fabriquen, a Pamplona, Saragossa, Valladolid o València", que els consideraven "excedents de producció".

I que, en "connivència" amb les grans empreses de rent-a-car, van aconseguir exportar d'aquesta manera "100.000 cotxes a l'any durant 12 o 12 anys", el que llança un resultat d'entre un milió i 1,2 milions de vehicles, dels quals "el 50%, assegurança" es van canalitzar a través de Balears.

UNES 80 EMPRESES TANCADES

Així, les exportacions de vehicles de lloguer amb 'quilòmetre 0' "van suposar el tancament d'entre 70 i 80 empreses de rent-a-car" en una dècada llarga.

Un període en el qual "el nostre sector ha estat reduint plantilles i flotes i, més tard, tancant empreses sense que ningú s'adonés, perquè se n'ha anat fent silenciosament, al llarg d'anys que no havia crisis, i a causa d'una exportació que podem dir que era il·legal", va proclamar.

Tot i això, l'arribada de la crisi ha estat beneficiosa per al conjunt del sector, que s'ha dimensionat adequadament al seu potencial de negoci real, que ara es situa en 35.000 vehicles per a Balears respecte dels 50.000 que es registraven en els anys anteriors a la recessió.

Finalment, l'activitat de venda de vehicles amb 'quilòmetre 0' també va perjudicar el mercat de venda de cotxes a Alemanya, que es va veure afectat per la irrupció de nombroses unitats a preus per sota de l'habitual.

Ara tot ha cessat perquè la crisi també afecta a la resta d'Europa i ha posat fi a la matriculació irregular de vehicles, com a mínim, de moment.

Contenido patrocinado