PALMA DE MALLORCA, 14 de juliol (EUROPA PRESS)
El nombre de persones mortes en accidents de trànsit s'ha reduït en 5.000 persones cada any -de 8.000 a 3.000 morts- en els últims 20 anys a pesar de l'augment del parc automobilístic, aspecte positiu però que demostra la importància de crear una cultura a la societat sobre l'Educació viària.
Aquesta va ser una de les conclusions del curs sobre 'Educació viària i atenció a la diversitat' desenvolupat la setmana passada i que el director de la UNED a Balears, Miguel Ángel Vázquez, va recollir en un comunicat.
Vázquez va apuntar que la "solució als actes d'imprudència" dels conductors no pot consistir, únicament, en l'increment de les sancions econòmiques, la retira del carnet o les penes de presó; sinó que és "fonamental" potenciar l'ensenyament de l'educació viària en les escoles, en edat primerenca.
Així, el director de la UNED va considerar que l'Educació viària hauria de ser "una matèria en l'ensenyança obligatòria" perquè els nens i adolescents adquireixin la formació necessària primer com vianants i, després, com conductors de bicicletes i vehicles a motor. Alhora, va destacar que els professors haurien de cursar una matèria d'aquestes característiques en els seus estudis universitaris, "a més de rebre la corresponent formació per part de les administració", va apuntar.
Vázquez va posar èmfasi en la necessitat de no "oblidar-nos" dels accidentats amb lesions greus medul·lars i cerebrals -entre 20.000 i 25.000 persones- que els queda "una vida per davant" i que mereixen "tota mena d'atenció" per part de les administracions.
Els col·lectius més afectats pel trànsit són, segons va sostenir Vázquez, les persones grans, els discapacitats, els immigrants que desconeixen l'idioma i les víctimes d'accidents. Per aquesta raó, va apuntar que cal fer un "esforç per vèncer les barreres mentals, socials i físiques de la societat" i "ajudar-los per vèncer les diferents barreres".
El director de la UNED, d'altra banda, va criticar els programes i anuncis en els quals apareixen conductes de circulació incorrectes ja que, segons va indicar, promouen "comportaments inadequats i fins i tot perillosos". En aquest sentit, va destacar que les sancions que aquestes empreses reben "són molt inferiors als beneficis que obtenen".
Les diverses ponències i taules rodones que es van desenvolupar la setmana passada van comptar la intervenció de l'expert de la DGT, Juan Jesús Martín García; l'assessora pedagògica de la DGT, Raquel Navas; el president de l'Associació de lesió medul·lar i grans discapacitats (Aspaym), Matías Bosch Colom; la directora de l'Associació per a la rehabilitació d'accidentats cerebrals (Refer), Teresa Villar; i la cap provincial de Trànsit a Balears, María Teresa Sau.