PALMA DE MALLORCA, 31 de juliol (EUROPA PRESS)
Les companyies tabaqueres Altadis, Philip Morris Spain, RJ Reynolds Global Products Espanya i British American Tobacco Espanya es podrien enfrontar amb una sanció de 150 milions d'euros després de la denúncia interposada per Ausbanc davant la Comissió Nacional de la Competència per ometre "conscientment" informació sobre els cigarrets, com la seva procedència, l'any del cultiu, quan es manipula i converteix en cigarrets i les dates de consum preferent i, en el seu cas, caducitat.
En una roda de premsa, el president d'Ausbanc Consum, Luis Pineda, va explicar que la seva entitat ha decidit interposar aquesta demanda "planetària" perquè considera que les esmentades tabaqueres mantenen un pacte "brutal" per no aportar informació sobre els seus cigarrets "incomplint la Llei General de Defensa de la Competència i la Llei per la Defensa dels Consumidors i Usuaris".
Així, va criticar que cap de les companyies tabaqueres utilitzen l'esmentada informació com un element bàsic i essencial per competir dintre seu en qualitat, "fent un dany enorme els pagesos que produeixen el tabac perquè mai es podran distingir per la seva qualitat i, sobretot, perjudicant els consumidors, els quals no poden valorar el producte a l'hora d'elegir entre un o un altre".
Pineda va explicar que en el cas que la Comissió Nacional de la Competència accepti a final de setembre la denúncia d'Ausbanc, suposaria que les multes podrien arribar al 10 % del volum total de negocis de les quatre tabaqueres, tal com recull la Llei de Defensa de la Competència.
En aquest sentit, va detallar que Ausbanc sol·licita una sanció de 69,8 milions d'euros per a Altadis; 60,9 milions per a Philip Morris; prop de de 60 milions per Rj Reynolds Global Products; i 11,6 milions a British American Tobacco.
"EXIGIM EL MATEIX QUE AL CAFÈ O AL VI"
El president d'Ausbanc va recalcar que la seva entitat només exigeix a les tabaqueres el mateix que es demana a altres productes, com el cafè, el vi o el whisky, consumidors dels quals tenen dret que el producte que compren es trobi en les millors condicions pel que fa a qualitat i estat de conservació, "cosa que no se sap en el cas dels cigarrets en no tenir cap tipus d'informació sobre el seu envasament, manipulació i consum preferent o caducitat".
Així, va considerar que com el consumidor no coneix aquestes dades, haurà de conformar-se amb adquirir el paquet que se li vulgui vendre, tot i que la seva qualitat "no sigui adequada". A més, va estimar "lògic" que les empreses tabaqueres proporcionin els comerços autoritzats aquelles partides de cigarrets que poguessin portar més temps en els magatzems, amb la finalitat d'anar traient a la venda tot el producte.
En aquesta línia, va assenyalar que al no conèixer cap tipus d'informació sobre el tabac, el fumador "difícilment podrà acudir a reclamar en el cas que trobi cigarrets en pèssimes condicions, menyscabant d'aquesta manera el seu legítim dret com consumidor".