AMP.-PSM reclama més participació autonòmica en la cogestió aeroportuària i que Balears entre des del primer moment

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: lunes, 4 agosto 2008 17:32

PALMA DE MALLORCA 4 Ago. (EUROPA PRESS) -

El PSM va reclamar avui una participació més alta autonòmica en el model de cogestió aeroportuària, al mateix temps que va considerar que Balears hauria d'entrar en la primera fase del procés, tal com ho faran Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat, trànsit de passatgers dels quals supera els 30 milions anuals, el llindar utilitzat pel Ministeri de Foment per donar entrada a les Comunitats en la cogestió.

Així ho va expressar en roda de premsa el secretari general del partit, Biel Barceló, qui, a més, va explicar que els nacionalistes presentaran una sèrie d'iniciatives tant a nivell autonòmic, en el Parlament, com a nivell nacional, en la cambra alta, a través del senador autonòmic Pere Sampol, per exigir un augment de la capacitat dels governs autonòmics de gestió dels aeroports.

Una de les principals mesures que va proposar Barceló és que Govern, Consells Insulars i ajuntaments participin en la cogestió dels seus aeroports, si bé també caldria donar entrada als diferents agents socials, i al sector privat o empresarial, a través de la Cambra de Comerç.

En aquest sentit, Barceló va reiterar que Balears ha d'entrar en la primera fase de la cogestió, i no quedar-se relegada "un o dos anys", i alhora va subratllar que la decisió presa pel Ministeri de Foment, d'excloure a Balears, és "inacceptable i criticable", i pot perjudicar de manera "important" a l'arxipèlag.

Per la seva banda, el membre de l'executiva del partit i conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vicens, que va acompanyar a Barceló en la seva compareixença, va recordar que el model aeroportuari nacional és una "excepció" del que d'altres països europeus vénen realitzant des fa anys, al mateix temps que va informar que la cogestió aeroportuària portaria multitud d'avantatges per l'arxipèlag.

Pel que fa a aquests beneficis que generaria la cogestió per les illes, Vicens va apuntar que es tracta de resultats "amplis i indiscutibles", com per exemple la presa de decisions sobre les inversions que es realitzen en els aeroports illencs, participar en l'assignació i coordinació dels drets d'enlairament i aterratge, així com en les negociacions que s'estableixen amb les companyies aèries.

A més, segons va afegir, la comunitat tindria una major capacitat de decisió sobre les rutes i podria concretar mesures per combatre l'estacionalitat, a més d'establir una política tarifària per potenciar la temporada baixa, i apostar per una política comercial diferenciada.

REUNIÓ SABATER-ANTICH

Sobre la reunió mantinguda dissabte passat entre el president del Govern, Francesc Antich, i el cap de l'Executiu central, José Luis Rodríguez Zapatero, Barceló va destacar que el president autonòmic va mantenir "a cada moment" una actitud ferma a l'hora de reclamar la cogestió.

D'altra banda, va titllar "d'inacceptable" el compromís que va manifestar el president del Govern d'estudiar la possibilitat que Balears entrés en el model en una segona fase. En aquest sentit, Barceló va recalcar que l'arxipèlag està "cansat de paraules, i ara només volem fets".

Així, va destacar que els tres aeroports de Balears -Mallorca, Menorca i Eivissa- són d'una "importància suficient" i d'un "trànsit considerable" com perquè entrin des del primer moment en el model de cogestió.

Finalment, va establir una comparació entre els 23,2 milions de passatgers que registra Son Sant Joan al llarg de l'any amb el milió d'habitants censats a l'arxipèlag,la qual cosa demostra el pes específic que té l'aeroport en la comunitat, alguna cosa que a Madrid "no tenen en compte". Finalment, va criticar que la decisió que es va prendre divendres passat en el Consell de Ministres, es va fer "d'esquenes a les illes".

Contenido patrocinado