Antich considera que si Balears percep la mitjana de finançament serà una "bona resposta" a les seves expectatives

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: jueves, 22 mayo 2008 15:32

Subratlla que el nou sistema de finançament preveurà la "racionalització" de la solidaritat i permetrà "ajustos"

PALMA DE MALLORCA, 22 de maig (EUROPA PRESS)

El president del Govern, Francesc Antich, va considerar avui que si Balears percep la mitjana de finançament autonòmic mitjançant el nou sistema consensuat entre les Comunitats i l'executiu central suposarà un "avanç importantíssim", tenint en compte que respondrà a les "expectatives" de les illes, tenint en compte que, actualment, "estem 24 punts per sota de la mitjana".

En una roda de premsa, per explicar la reunió mantinguda ahir amb el president del Govern espanyol a la qual van assistir tots els presidents autonòmics socialistes, Antich va subratllar que la negociació del nou model de finançament ha començat "bé", ja que hi ha un "reconeixement clar i contundent" per part de José Luis Rodríguez Zapatero i de la resta de territoris que Balears és la Comunitat "més perjudicada amb l'actual sistema".

El president del Govern va recalcar que durant aquesta trobada i a la reunió del Consell de Política Fiscal i Financera de dimarts passat, es va expressar una "voluntat clara" per part del ministre d'Economia i Hisenda, Pedro Solbes i del conjunt de Comunitats Autònomes de prendre com "referent" a la població en el nou sistema de finançament autonòmic.

Antich va subratllar que l'executiu central pretén aplicar el nou model de finançament a partir del 2009, pel que va informar que durant els pròxims dies, el Ministeri d'Hisenda mantindrà reunions bilaterals amb les Comunitats Autònomes per escoltar els seus plantejaments, amb la finalitat d'analitzar-los i presentar una proposta.

Així, va explicar que una vegada hagi elaborat una proposta un altre cop sistema de finançament, el Ministeri tornarà a mantenir trobades bilaterals amb les Comunitats Autònomes, amb la finalitat d'aconseguir un consens, que es traslladarà al Consell de Política Fiscal i Financera perquè de manera multilateral, es assoleixi un acord definitiu.

Entre les intencions del Govern espanyol, Antich va destacar que pretén que la solidaritat entre les Comunitats Autònomes es "racionalitzi", amb la finalitat que els territoris només aportin diners al Fons de Suficiència quan hagin estat cobertes totes les necessitats bàsiques dels seus ciutadans.

Alhora, va afegir que també existeix la voluntat que hagi una "coresponsabilitat fiscal", amb la finalitat que les Comunitats puguin participar en major mesura amb les seves decisions en les qüestions impositives, mentre que, d'altra banda, va remarcar que el nou sistema permetrà "ajustos" al llarg del temps, amb l'objectiu que es pugui "adaptar als canvis" que experimentin les Comunitats.

Així, Antich va assenyalar que així, s'evitarà el que ha succeït a Balears, on, segons va recordar, "l'increment de la població no s'ha vist reflectit en el model de finançament, el que ha provocat que sigui la Comunitat Autònoma més perjudicada amb l'actual sistema".

Preguntat per la quantificació del finançament que percebrà Balears, va dir que encara "no és el moment", a causa que primer cal acordar els principis del nou sistema per a, després, en una segona ronda bilateral començar a parlar de les possibles xifres concretes.

Contenido patrocinado