PALMA DE MALLORCA, 14 Abr. (EUROPA PRESS) -
La Conselleria de Comerç, Indústria i Energia del Govern va destinar un total de 200.000 euros a una promoció de productes alimentaris de les illes a Catalunya, que se celebrarà a la Llotja de Mar de Barcelona entre els dies 20 i 22 d'aquest mateix mes d'abril, a la qual hi acudiran uns 1.500 professionals, dels quals gran part ja van confirmar la seva participació en la reunió, en què es donaran a conèixer especialitats com la sobrassada, l'ensaïmada, l'oli o el formatge, entre d'altres.
Així ho ha explicat avui, en una reunió amb els mitjans de comunicació, la titular d'aquest departament autonòmic, Francesca Vives, qui va aclarir que l'experiència, que ja va tenir lloc en la legislatura del 'Pacte de Progrés', es dirà 'Jornades Gastronòmiques Illes Qualitat' i anirà destinada a reforçar el canal de distribució dels productes illencs a la península, que "no es pot descuidar", pel que va avançar que es podria repetir en altres llocs, com Madrid, Sevilla i, fins i tot, Astúries o Galícia.
La reunió començarà a mig demà de dilluns que ve amb la presentació de la nova imatge de 'Illes Qualitat', seguida d'una degustació de productes alimentaris balears; i, ja a la tarda, un tast de vins a les 18.00 hores, seguida per una altra degustació d'especialitats. El dia 21 començarà amb la presentació del nou envàs al buit i la nova imatge de la caixa de l'ensaïmada de Mallorca, seguit d'un còctel i una explicació culinària a càrrec del mestre cuiner Toni Pinya.
A les 20.00 hores es farà l'acte de clausura en la cèntrica Llotja de Mar, amb una altra degustació i una actuació musical. Tot i això, a les 19.30 hores de dimecres, tindrà lloc a l'Espai Mallorca una taula rodona amb el títol 'El futur de la cuina amb productes de qualitat en un món cada vegada més globalitzat", que tindrà la participació de reconeguts cuiners, com Pere Tapias, Isma Prados i, un altre cop, Toni Pinya; l'acte es tancarà amb l'última de les degustacions previstes en el programa.
Aquestes, inclouran formatges artesans, embotits tradicionals, dolços, vins i licors, considerats els productes més emblemàtics de Balears, que són ben coneguts a Catalunya, ha recordat Vives, qui ha considerat que el principal objectiu de 'Illes Qualitat' és "potenciar els productes de la nostra terra i ajudar a la seva comercialització", especialment, en una conjuntura econòmica que és en què "més esforços i treball tenim per mantenir i incrementar la presència empresarial al mercat", ha assenyalat la consellera.
Respecte al fet que les jornades gastronòmiques vagin dirigides exclusivament a professionals, la titular de Comerç i Indústria ha precisat que "poden ser un bon vehicle de transmissió dels nostres productes". Per això el programa sigui "molt pràctic" i se centri en degustacions i tastos comentades d'especialitats de 36 empreses alimentàries de les illes, 4 elaboradores de sobrassada, 3 d'ensaïmada, 16 cellers vinícoles, 6 formatgeres, 4 de dolços i 3 de licors; a més de quatre consells reguladors.
EN LLOC D'ALIMENTÀRIA
Per aquest motiu, la consellera ha considerat que es tracta d'una reunió "molt completa" que, previsiblement, obtindrà molt bona resposta "en el món de la gastronomia en general"; especialment, en un any que no se celebra la fira Alimentària --després de ser biennal i estar programada la següent per al 2010--, de manera que l'ha considerat com un acte "alternatiu" al saló internacional que acull la Ciutat Comtal, capital d'una Comunitat Autònoma que és la principal consumidora de productes de les illes.
Cal assenyalar que un 74,9% de la producció balear de sobrassada va destinada a la resta de l'Estat, mentre que el 22,7% del formatge maonés segueix el mateix camí; mentre que gairebé 10 tones d'oli de Mallorca --un 11% de la producció-- ha estat comercialitzat fora d'Espanya el 2008, sent el principal país demandant Alemanya, on el passat exercici es va apreciar un repunt del 56% en les especialitats de les illes venudes.
La venda de formatge i sobrassada suposa prop del 90 % dels 30,2 milions d'euros facturats el 2008 per venda de productes alimentaris balears, preu dels quals no han patit canvis en els últims dos exercicis. I altres països en els quals també es comercialitzen són el Japó, el Canadà, Noruega i Veneçuela.