Creix el nombre de ciutadans que utilitza telèfons de servei social, però els motius han canviat, segons un estudi

Actualizado: martes, 30 junio 2009 20:21

Balears té un número de telèfon específic per a joves


MADRID, 30 Jun. (EUROPA PRESS) -

El nombre de ciutadans espanyols que utilitzen les línies telefòniques de servei social "segueix creixent", tot i que els problemes que motiven les trucades han canviat, segons mostra l'estudi 'El telèfon com a instrument de servei social', fet per les professores de la Universitat rei Joan Carles, Clara Muela i Àngels Fernández.

"Els motius de les trucades s'han modificat com a conseqüència dels canvis socials: ancians i nens més desatesos pels seus familiars amb la incorporació massiva de la dona al món laboral, afluència d'immigrants a la recerca d'informació i una major conscienciació i predisposició de la dona per denunciar situacions de discriminació o maltractaments", asseguren les investigadores en el seu informe.

L'estudi, patrocinat per la Fundació Orange, analitza durant l'any 2007 les línies telefòniques des de l'àmbit públic (nacional i autonòmic) dirigides als col·lectius més vulnerables: immigrants, dones, nens, adolescents i majors.

Respecte a les línies telefòniques per a immigrants, no existeix cap a nivell nacional destinada amb aquesta finalitat. Tot i això, en tres comunitats autònomes (Madrid, Catalunya i Múrcia) existeix un número telefònic específic per a aquest col·lectiu. El motiu principal de les trucades a aquest numero és la recerca d'informació i assessorament en temes jurídics, educatius i sobre prestacions socials i sanitàries.

GAIREBÉ 200.000 TRUCADES DE DONES

Les línies telefòniques d'atenció específica per a dones (nacionals i autonòmiques) van rebre el 2007 un total de 178.829 trucades. Existeixen dues línies d'àmbit nacional que presten aquest servei: la corresponent a l'Institut de la Dona i la línia d'atenció a víctimes de la violència de gènere. L'Institut de la Dona ha rebut un total de 43.823 trucades el 2007. Les comunitats que van presentar un major volum han estat Madrid, Andalusia, Catalunya, Comunitat Valenciana i Canàries.

Les qüestions fonamentals que es van tractar en aquest números han estat la sol·licitud d'informació jurídica (41,09%), de recursos socials (22,44%), informació sobre el mateix institut (18,5%) i consultes sobre maltractaments (3%)

Per la seva banda, la línia específica d'atenció a víctimes de la violència de gènere, que el Govern va habilitar el 2007, va tenir en els seus primers sis mesos de funcionament, un total de 28.736 consultes. Madrid és la comunitat autònoma que en termes absoluts major volum de trucades ha registrat (el 26,5%), seguida d'Andalusia (el 16%), Catalunya (el 12,7%) i Comunitat Valenciana (el 12,5%).

Al 83% dels casos són les pròpies dones afectades les que criden, tot i que també hi ha un 14,7% de casos en els quals són els familiars i amics de les víctimes els que ho fan. Respecte a l'edat, de les 2.773 trucades en les quals es va recollir aquesta dada, el 28,4% han estat realitzades per dones d'entre 31 i 40 anys, el 27,6% per dones d'entre 18 i 30 anys, el 20,3% tenia entre 41 i 50 i el 22,5% corresponien a dones majors de 50 anys.

CINC CA TENEN LÍNIES PER A MENORS

En el que es refereix a les línies telefòniques d'atenció a menors, les investigadores han detectat cinc comunitats autònomes que disposen d'aquest servei: Castella-la Manxa, Andalusia, Galícia, Madrid, Múrcia i Astúries, les tres últimes amb el servei delegat en la Fundació d'Ajuda a Nens i Adolescents en Risc (ANAR). Aquesta associació ha rebut durant 2007 un total de 118.411 trucades (el 2,7% es van realitzar a la línia de l'adult i el 93,7% a la línia del menor).

Per comunitats, ANAR ha rebut el major nombre de trucades a Castella i Lleó (19.260), Andalusia (17.734), Madrid (17.034) i El País Basc (11.446). Els principals motius han estat les dificultats de relació, el maltractament, els problemes psicològics, problemes sentimentals, violència, problemes al col·legi i amb els amics.

Per la seva banda, els serveis que, entre d'altres col·lectius, presten atenció a joves són abundants a Espanya. Tot i això la investigació "a penes detecta telèfons clarament identificats com d'atenció al jove", a excepció del Centre d'Informació Jove de l'INJOVE, que centralitza les trucades de tot Espanya. El 2007 havia cinc comunitats autònomes que disposaven d'un telèfon específic per a joves (Andalusia, Castella-la Manxa, Extremadura, Balears i Canàries), tres d'elles tractaven exclusivament temes relacionats amb l'educació sexual.

Una de les línies analitzades ha estat el Telèfon Dorado de la Asociación Mensajeros de la Pau, el qual ha rebut el 2007 més de 600.000 trucades. Madrid (el 25,8% del total), Andalusia (15,3%) i Catalunya (10,7%) són les comunitats que més criden a aquest número, moguts sobretot per la soledat.