Els conductors balears van gastar 19.300 euros en la compra del seu cotxe el maig, gairebé un 11 per cent menys

Actualizado: viernes, 20 junio 2008 19:29

PALMA DE MALLORCA, 20 de juny (EUROPA PRESS)

Els conductors de les Illes Balears van gastar una mitjana de 19.300 euros en la compra del seu vehicle durant el mes de maig passat, fet que suposa una caiguda del 10,7 per cent respecte al mateix mes de l'any passat, segons dades de la Direcció General de Trànsit (DGT) facilitats a Faconauto, la federació que agrupa als 3.000 concessionaris oficials presents a Espanya. Per part seva, els espanyols van desemborsar una mitjana de 21.322 euros en l'adquisició del seu automòbil el maig, un 2 per cent menys.

Així ho va explicar Faconauto en una nota, en què va recordar que el rebot inflacionista de maig -resultat de la pujada del preu del petroli, matèries primeres i productes bàsics- sembla no haver tingut el seu reflex sobre el preu dels automòbils, que destaca com un dels pocs sectors deflacionistes ara mateix.

En aquest sentit, les tarifes oficials de preus dels cotxes es van mantenir gairebé estables, de manera que l'IPC d'automòbils registra una baixada del 0,6 per cent gràcies a la major activitat promocional i al menor impost.

Alhora, la desacceleració de la caiguda del preu mitjà el maig té el seu reflex en la compra de models més reduïts en mida, amb una dimensió un 1,3 per cent menor i una batalla mitjana de 2.620 mil·límetres (-0,03 per cent). El nou Impost Ecològic, que planteja exempcions per als vehicles menys contaminants, ha impulsat les vendes dels vehicles situats en el primer tram de l'impost i que es corresponen directament amb cotxes de menor mida.

DESACCELERACIÓ DE LES PROMOCIONS

El comunicat va informar que un altre dels factors que explica aquest comportament baixista dels preus és l'augment de les promocions aplicades a la venda de vehicles nous (+7%) que, si bé continuen per sobre dels valors aconseguits en anys anteriors, semblen haver recuperat "nivells més normals" en aquest últim mes. Així, els descomptes van acumular una pujada de gairebé un 18 % en els primers cinc mesos, amb la finalitat d'afrontar l'"extrema debilitat" del mercat que ha retrocedit un 14 per cent des de començament d'any.

Segons el president de la patronal, Antonio Romero-Haupold, la conjuntura econòmica no mostra un panorama "encoratjador" a curt termini per al sector de l'automòbil. El preu real dels diners torna a remuntar mentre la taxa d'atur creix vertiginosament i els indicadors de confiança del consumidor, preus dels combustibles, inflació i condicions creditícies llancen xifres negatives.

Alhora, el creixement econòmic, que fins ara es considerava un element positiu per a la demanda, s'ha convertit en el principal factor negatiu que explica la "depressió aguda" que pateix el sector.

COTXES MÉS POTENTS PERÒ MÉS EFICIENTS

Les emissions de CO2 van continuar el mes passat la seva sendera baixista, amb una caiguda del 3,4 per cent, fins situar-se en 153,3 grams per quilòmetre recorregut tot i que amb nivells més alts que en mesos endarrere. Aquesta tendència fa pensar que l'oferta de vehicles s'està ajustant als límits superiors de cada tram amb la finalitat d'optimitzar l'import sense renunciar a la potència.

Per la seva banda, els elevats preus dels carburants comencen a actuar com inhibidor de la demanda tenint en compte que el comprador de cotxe segueix apostant per una major potència, normalment compatible amb els menors emissions necessàries per abaratir l'impost.

Així, la potència mitjana dels cotxes matriculats va créixer un 0,3 per cent el maig, fins a situar-se en 120,7 CV, amb una millora del l'eficiència energètica en un 1,5 per cent, amb una mitjana de 17,1 quilòmetres recorreguts amb un litre de combustible.

Finalment, la nota va destacar que el gasoil, que des de fa dos mesos costa més que la gasolina, es paga un 32 per cent més car que fa un any. La gasolina, amb una evolució plana, s'ha encarit un 10,3 per cent respecte el mateix mes de l'any passat.