PALMA DE MALLORCA, 18 de març (EUROPA PRESS)
La Conselleria d'Afers Socials, Promoció i Innovació invertirà aquest any una partida de 550.000 euros en el marc del programa Alter, un projecte que ofereix una alternativa formativa dirigida a joves d'entre 14 i 16 anys que presenten dificultats d'adaptació a l'entorn escolar.
La consellera del ram, Fina Santiago, acompanyada de la consellera d'Educació i Cultura, Bárbara Galmés, va presentar avui en roda de premsa les novetats del programa, que aquest any tindrà un increment de la inversió del 57%, 200.000 euros més respecte l'any anterior, permetent un augment de places del 51%, en passar de 154 a 233.
Santiago va informar que el programa està vigent des de l'any 2005 "amb èxit", i es desenvoluparà en un total de 24 municipis, vuit més que el 2007, sumant-se així Binissalem, Capdepera, Calvià, Eivissa, Santa Eulària des Riu, Maó, Ciutadella i Formentera, que gaudiran per primera vegada de Alter.
Existeixen diverses empreses en les quals els alumnes podran fer pràctiques laborals, un total de 127, les quals participen en el programa, que té la pretensió d'evitar l'exclusió social d'aquests joves. Les accions formatives que es portaran a terme durant aquest any han incrementat un 45%, és a dir, passaran de 22 a 32.
Des de Alter es pretén combatre l'abandonament d'una formació necessària en l'adolescència, crear processos d'aprenentatge formatius més atractius i pròxims als interessos dels joves, crear nous escenaris educatius i formatius adequats als perfils dels joves, propiciar el retorn a l'ensenyament reglat, així com dotar als alumnes d'unes competències curriculars i d'uns aprenentatges que evitin processos d'aïllament.
En definitiva, "enganxar" als alumnes a la formació i, alhora, evitar el desenvolupament de conductes no desitjades en els joves, mitjançant pràctiques en les empreses del programa. Una vegada acabat el programa --el 87% dels quals han passat per Alter ho han finalitzat amb èxit-- molts decideixen tornar a l'escola, l'any passat un 37%, o molts aconsegueixen una inserció laboral, l'any passat, el 50%.
Es tracta d'una mesura extraordinària destinada a alumnes per als que s'aconsella una escolarització adaptada a les seves circumstàncies, que alterni l'assistència a classes al centre on cursen els seus estudis amb la realització d'activitats eminentment pràctiques (aprenent de manteniment d'embarcacions, de mecànic, de cuina, de perruqueria, etc...). Així, se'ls ofereix una acció formativa molt més dinàmica i senzilla, mitjançant la qual els alumnes també reben nocions sobre habilitats socials, autoestima, normes de convivència.