El Govern formula una DIA favorable al projecte de molls per a grans vaixells del port de Palma

Actualizado: martes, 4 agosto 2009 19:31

MADRID, 4 Ago. (EUROPA PRESS) -

El ministeri de Medi Ambient, i Medi Rural i Marí ha formulat una Declaració d'Impacte Ambiental (DIA) favorable a la realització del projecte d'atraqui per a grans vaixells en els molls de ponent del port de Palma.

En la resolució publicada avui pel Butlletí Oficial de l'Estat (BOE), la Secretaria d'Estat de Canvi Climàtic expressa el seu dictamen favorable, concloent que el medi ambient i els recursos naturals quedaran protegits, "sempre que" s'autoritzi en l'alternativa i les condicions assenyalades.

El projecte s'emmarca en el Pla Director del Port de Palma i té com fi aconseguir una major longitud d'amarratge per a les embarcacions de creuer, tal com demanda el sector turístic, de manera que la seva execució permetrà disposar aproximadament de 12.655 metres quadrats per a aquest objectiu.

Algunes de les condicions que s'exposen al projecte és que el transport de materials derivats de les obres es realitzarà entre les 07.00 i 19.00 hores per reduir les molèsties ambientals de la zona, segons l'aconsellat per la comissió balear de Medi Ambient de la Conselleria del Govern.

CONDICIONS AL DRAGATGE

També s'instal·laran pantalles en el mig aquàtic per garantir que els impactes de les operacions de dragatge i farcit siguin mínims. Un altre dels punts establerts en el DIA és adoptar les mesures necessàries perquè durant el transport per mar dels materials no es produeixin vessis que puguin crear turbideça a la zona de praderies de poseidònia oceànica.

Alhora, es realitzarà un estudi de les corrents amb vent per avaluar possibles efectes de l'abocament sobre l'àrea, en coordinació amb la Direcció General de Pesca del Govern. També s'insta donar compliment a les especificacions dels convenis internacionals amb la disposició de mitjans de recollida periòdica i sistemàtica de sòlids flotants, greixos i oli, al costat d'un sistema per a l'aspiració directa de les sentines dels vaixells i la seva conducció fins a una instal·lació de residus oliosos.

Una altra de les condicions al projecte és que, en el cas d'existir acopis, es mantindran en el menor temps possible i es cobriran i impermeabilitzaran per evitar filtracions. A més, caldrà estudiar i normalitzar la maniobra a fer pels vaixells per evitar que les corrents induïdes pels seus sistemes de propulsió arrosseguin a l'exterior del port fang i sediments contaminants.

També assenyala la declaració que, malgrat estar la zona fora de les àrees d'interès de cetacis, es valorarà la necessitat d'establir mesures precautòries. A més, si el resultat de la nova geofísica proposta pel promotor constatés la presència de restes arqueològiques, es comunicarà a la Direcció General de Cultura del Govern.

Un altre dels condicionants claus del DIA és el que estableix que les obres de dragatge i abocaments es realitzaran fora de la temporada alta de turisme.

BONES PRÀCTIQUES

Com a mesures generals, el promotor implementarà un codi de bones pràctiques ambientals en les operacions de dragatge per minimitzar la repercussió, mentre que el director ambiental de l'obra supervisarà totes les operacions que poguessin tenir una incidència ambiental significativa.

També indica tota una sèrie de criteris o indicacions sobre les condicions de dragatge, així com el mantenir la qualitat atmosfèrica i de les aigües marines, amb referències específiques a les praderies de poseidònia oceànica.

Alhora, es detalla que els espais naturals protegits --com la reserva marina de la Badia de Palma-- es troben a distància suficient per no veure's afectats per abocaments i els efectes derivats del projecte com la turbideça o moviments d'embarcacions.