Més de 1.000 persones i cinc trens s'han vist afectats per l'atur de dues hores dels treballadors de SFM

Actualizado: miércoles, 1 julio 2009 18:28

El Comitè d'Empresa xifra en un 89% la plantilla de SFM que ha recolzat la vaga, mentre que SFM indica que només ha estat secundada per 45 dels 224 treballadors


PALMA DE MALLORCA, 1 Jul. (EUROPA PRESS) -

Entre 1.000 i 1.500 persones i cinc trens s'han vist afectats per l'atur de 10.00 a 12.00 hores als trens de Mallorca i al Metro de Palma, convocat pel Comitè d'Empresa dels Serveis Ferroviaris de Mallorca, sota el lema 'Menys endolls i més eines' i que ha estat secundat pel 89% de la plantilla, segons ha informat a Europa Press el portaveu del Comitè, Pelayo Carrasco, qui ha denunciat que el Govern ha desviat als viatgers a autobusos que "no eren planejats".

Així, ha indicat que 63 dels 224 treballadors de SFM han recolzat aquesta mobilització per exigir una major seguretat als trens, si bé va puntualitzar que altres 20 s'han vist afectades pels serveis mínims decretats per la Conselleria de Mobilitat i altres 80 ocupen alts càrrecs "polítics" a oficines.

Per la seva banda, la Conselleria dirigida per Gabriel Vicens ha indicat en un comunicat que la vaga només ha estat secundada per 45 treballadors i ha remarcat que llevat dels cinc trens afectats, s'han complert els serveis mínims amb "relativa normalitat", excepte en el cas d'una unitat del metro de Palma que no ha pogut sortir, a causa "d'alguns retards que s'han produït durant el matí".

Carrasco ha apuntat que a les 12.00 hores, va començar una nova reunió entre el Comitè d'Empresa i el gerent i cogerent de SFM, Jaume Jaume, i Tomeu Gual, respectivament, després que ahir fracassés la reunió celebrada a la tarda, el que va provocar que els treballadors mantinguessin l'atur d'avui i altres quatre jornades de vaga més durant el mes de juliol.

D'aquesta manera, ha assenyalat que en el cas que avui tampoc s'arribi a un acord per millorar la seguretat als trens, per a la qual cosa "s'haurien de contractar de manera directa a 15 mecànics i no a través d'una subcontracta", els treballadors de SFM tornaran a parar el 7 de juliol de 10.00 a 12.00 hores; el 14 de juliol de 20.00 a 22.00 hores; el 20 durant les 24 hores i el 25 de 14.00 a 16.00 hores.

Després de lamentar les "molèsties" que l'atur de dues hores d'aquest matí hagi pogut causar als usuaris, la direcció de SFM ha expressat la seva "màxima disposició per al diàleg" i ha afegit que "sempre serà receptiva a tota proposta de millora de qualitat, seguretat i eficiència en el servei".

PLANS D'EMERGÈNCIA I EVACUACIÓ

Molt contrària és la posició del Comitè d'Empresa de SFM, que reclama la posada en marxa de plans d'emergència i evacuació en totes les línies "i no només al Metro i als tres quilòmetres de túnels de Palma, tenint en compte que 101 quilòmetres de tren no tenen un pla d'aquest tipus".

A més, els treballadors reivindiquen que "en lloc de contractar a 10 capitostos per a unes obres puntuals", la Conselleria contracti a 15 mecànics a través d'una "convocatòria pública d'ocupació neta perquè entre gent amb un sou digne i no amb contractes escombraries, tal com succeeix actualment amb les subcontractes".

Així, ha recordat que fins fa dos anys, els mecànics eren contractats directament per SFM, el que va permetre tenir els trens "perfectes", de manera que "si cometien una imprudència s'arriscaven que els acomiadessin i, per tant, eren els primers interessats a fer un treball de qualitat".

Tot i això, ha criticat que des de fa dos anys, aquest treball ho realitza una empresa subcontractada, que factura per tren reparat i que té treballadors amb contractes temporals, que perceben sous "molt baixos".

Carrasco ha apuntat que aquests mecànics sí tindrien un treball "assegurat" durant tot l'any, a diferència del que passa amb els 10 nous treballadors, entre enginyers i advocats, que pretén contractar de manera directa la Conselleria, malgrat que aquestes noves incorporacions "no estan justificades en una càrrega de treball".

Així, va detallar que SFM vol contractar per a les obres que estan en marxa a dos enginyers de camins; dos advocats; un responsable de recursos humans; un enginyer superior d'informàtica; un enginyer tècnic d'informàtica; un enginyer superior industrial; un enginyer tècnic industrial i un gestor de qualitat.

El portaveu del Comitè d'Empresa ha assenyalat que algunes d'aquestes categories "ja existeixen" a SFM, de manera que, segons la seva opinió, aquestes contractacions anirien en la direcció "contrària" al que defensa el president del Govern, Francesc Antich, "quan parla d'austeritat".