Més de la meitat de les empreses de les Balears considera que el seu negoci va anar malament o molt malament el 2009

Actualizado: viernes, 8 enero 2010 18:52

A les companyies de tots els sectors els preocupa la tendència a l'empitjorament en 2010, la morositat i la reducció dels marges de benefici


PALMA DE MALLORCA, 8 Ene. (EUROPA PRESS) -

El 54,77 % de les empreses de les Illes Balears, de totes les activitats, van qualificar la marxa del seu negoci durant l'any 2009 de "dolenta" o "molt dolenta", al que cal agregar un altre 20,75% que l'han considerat "regular". Només un 17,63% dels consultats l'han considerada "normal", un 5,81% "bona" i un 1,04% van admetre que era "molt bona", uns índexs que mostren insatisfacció davant dels resultats obtinguts en tres de cada quatre companyies.

Així ho mostra el 'Informe sobre l'evolució econòmica del sector comercial de les Balears 2009', que va presentar avui la patronal Afedeco a Palma, i en què es "reafirma" que la situació soci-econòmica actual "afecta al sector comerç de manera manifesta", segons assenyala el document, que precisa que el 71,11% dels empresari entén que la seva situació ara pitjor que la que tenia el 2008.

A més, les pàgines d'aquest estudi anual també reflecteixen que "ningú" en el teixit empresarial balear es fa il·lusions i espera que 2010 sigui un bon any per a les empreses i, del total, un 4,5% "té serioses esperances de millora", tot i que un 34% té clar a dia d'avui que aquest any "serà dolent" per a la seva activitat i, respecte al 60%, la seva perspectiva oscil·la entre la previsió que sigui un exercici entre regular i, a tot estirar, bo.

La gran majoria dels empresaris consideren que la conjuntura soci-econòmica actual "afecta" a l'activitat comercial, no hi ha excepcions en aquest cas --tot i que un 11,11% considera que ho farà poc-- i, per sectors, el més perjudicat és el de tèxtil-confecció, en què "per a molts han estat els pitjors Nadal que es recorden", segons precisa l'informe presentat avui pel president de [Afedeco], Bartomeu Servera.

Pel que fa als períodes de l'any d'activitat especial, un 41,67% de consultats va revelar que la campanya de Nadal ha estat pitjor que la de l'any passat, i només un 23,08% ha assenyalat que l'activitat d'aquest període suposarà una millora en els resultats mitjans de l'any 2009. Tot i això, un 78,95% considera que les rebaixes seran bones, respecte del 21,05% que té unes expectatives dolentes per a aquest període, al qual molts comerços van arribar amb elevats estocs.

A això, cal agregar que "a mesura que els comerços surten dels carrers comercials per excel·lència, el seu estat d'opinió va empitjorant", precisa l'estudi; que, en el cas del sector de la distribució, especifica que, tot i que s'han mantingut els clients, les empreses denuncien "retards important en els pagaments, en el millor dels casos, i un augment de la morositat, en el pitjor dels escenaris", explica el document de la patronal.

TENDÈNCIA A EMPITJORAR

La tendència a l'"empitjorament" és la tònica general en la majoria de sectors d'activitat empresarial, com els de flors, plantes i jardineria, el de venda i lloguer de pel·lícules de vídeo, la situació dolenta de les quals s'aguditza i "en alguns casos es comenta la possibilitat de tancament del negoci"; el de subministraments industrials, el principal problema del qual és que es produeix una "disminució" dels marges de benefici.

Precisament, a causa d'aquesta circumstància --que també afecta a altres activitats-- als subministradors els preocupa "sobre manera" la proliferació de la morositat, així com les "enormes dificultats que pateixen per obtenir crèdits" per part dels bancs. I, en el cas dels emmagatzemistes de materials de construcció, la seva temporada la consideren "mala a molt mala", amb un descens d'entre el 20% i el 35 %.

REDUCCIÓ DE MARGES

En el cas de les empreses d'alimentació de mida mitjà, el funcionament del seu negoci en 2009 ha estat entre normal i regular, amb una caiguda d'activitat d'un 15% i una reducció "important" dels preus de venda al públic, que llança una mitjana del 12%, amb l'objectiu d'"ajustar-se a la realitat econòmica dels consumidors", amb la qual cosa, "ha vist minvats" d'una manera sensible els seus marges.

Finalment, el descens d'activitat afecta també a altres activitats, com bricolatge i pintures (40%-60%), o bé, les joieries i rellotgeries, que han registrat "importants descensos" en les vendes. Mentre que els SPAs i wellness van créixer entre un 15% i un 25%. Per part seva, les perruqueries van acusar la competència dels comerços xinesos més que qualsevol altre factor.