Mesquida: "El turisme ha estat l'últim a patir la crisi i serà el primer a sortir del sot"

Admet que la crisi en Tunísia podria afavorir a Espanya, però sol "a curt termini"

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: miércoles, 19 enero 2011 15:03

MADRID, 19 Ene. (EUROPA PRESS) -

El secretari general de Turisme i Comerç, Joan Mesquida, ha assegurat aquest dimecres, el dia que Fitur obre les portes, que Espanya està en "la senda correcta de la recuperació" del turisme, malgrat que les assignatures pendents són la millora de la rendibilitat i del nivell de preus, i ha recordat que el sector turístic "ha estat l'últim a patir les crisis i serà el primer a sortir del sot".

Així, Mesquida ha remarcat que la nova edició de Fitur reflecteix les bones perspectives del turisme i la seva millora progressiva, en un sector en el qual Espanya manté el segon lloc del rànquing mundial per ingressos, i figura en el quart lloc per darrere de França, EUA, la Xina i Espanya, un lloc no menyspreable si es té en compte la relació entre habitants i turistes que ens visiten. Espanya, amb 46 milions d'habitants, ha rebut 53 milions, davant de la Xina, que amb gairebé 1.000 milions, ha rebut 54 milions.

En declaracions a RNE, recollides per Europa Press, ha valorat positivament l'augment de l'1% de l'activitat turística en 2010, per sobre de la mitjana de l'economia, i les dades publicades per l'Organització Mundial del Turisme (OMT), que preveu un creixement d'entre un 2% i un 4% del turisme a Espanya per a 2011.

Tot i això, tot i que 2010 ha estat millor que l'exercici passat, ha recordat que aquest any ha estat un període de transició cap a la consolidació de la recuperació, on encara queden coses per fer, malgrat que manté la seva posició de "lideratge indiscutible".

En aquest sentit, ha apuntat que la 'joia de la corona' del turisme segueixen sent els destins de 'sol i platja', que atreu entre un 65% i un 68% del total dels turistes estrangers que visiten Espanya, tot i que es necessiten aplicar certes millores "pendents" en els més tradicionals, que és "on cal actuar". En altres segments, com el de la gastronomia, Espanya ha superat a França, i manté el seu alt nivell de fidelització, on el 40% dels quals ens visiten ha repetit diverses vegades.

"Els espanyols hem viatjat més a l'estranger (7%), sorprenentment, i menys pel territori nacional, però la recuperació de les economies dels principals països emissors de turisme cap a Espanya com Alemanya (+3,6%), El Regne Unit (+2,4%) i França (+1,4%) ha impulsat aquesta recuperació", ha explicat.

Mesquida ha insistit que les vacances són un valor interioritzat en el nostre consum familiar, pel que ha confiat que els espanyols, que suposen el 50% del mercat del turisme espanyol, segueixin viatjant.

Pel que fa a Tunísia, el responsable de Turisme ha admès que quan es produeixen catàstrofes o crisis com les que viu aquest país, sempre es produeix en el curt termini una reorganització dels fluixos turístics que, en aquest cas, podria afavorir a Espanya davant del seu competidor, si bé el turisme té "una capacitat de cicatrització molt ràpida", de manera que tot i que el país perdrà visitants a curt termini, a llarg termini tornarà a la normalitat.

Preguntat per la situació de les agències de viatges, que llevat de les grans que han vist augmentar les seves vendes arran del que ha passat amb Marsans, moltes han hagut de tancar, amb la pèrdua d'ocupació que comporta.

"El que ha ocorregut és que s'ha reorganitzat l'oferta, a més la introducció de les noves tecnologies en el sector està provocant un canvi en el model, amb molta organització del turisme individual, que obliga a les agències a reorientar-se cap a la recerca de les ofertes, a més de l'assessorament dels viatges", ha afirmat.

Respecte a com ha influït la declaració de l'estat d'alarma a la imatge d'Espanya a l'exterior, Mesquida ha admès que ha estat "terrible" en el moment de produir-se, però ha defensat que el Govern va actuar amb l'eficàcia que li va demandar el mateix sector turístic i que en poques hores "va normalitzar la situació".

Davant d'aquesta situació, des de la Secretaria General de Turisme s'ha advocat per aprofitar el moment per intensificar la promoció de la marca Espanya, "amb una forta campanya en tots els mercats europeus", tal com es va fer ja amb la crisi de les cendres volcàniques, per traslladar el missatge que Espanya té la capacitat suficient per tornar als afectats als seus països d'origen, gràcies a les bones infraestructures de les quals disposa i a la seva bona organització.

En aquesta línia, ha afegit que si es comparen els hotels espanyols amb altres països, els establiments de tres, quatre i fins i tot cinc estrelles, surten "clarament guanyadors", a part de la "qualitat excepcional" del servei prestat pels gairebé dos milions de treballadors que utilitza el sector, tot i que sempre pot haver excepcions.

Contenido patrocinado