PALMA DE MALLORCA, 13 Ene. (EUROPA PRESS) -
El preu de l'habitatge a Balears ha caigut un 4,63% durant 2010 i el preu del metre quadrat es va situar el desembre en els 2.525 euros, segons revela el 'Informe anual de preus de venda 2010' elaborat pel portal immobiliari 'pisos.com'.
Aquesta xifra, segons indica l'estudi, suposa un descens mensual del -0,05%, trimestral del -2,08%, semestral del -2,55% i anual del -4,63%. A nivell nacional s'ha experimentat una disminució progressiva en el preu de l'habitatge al mercat espanyol i el metre quadrat a tot Espanya es va situar en 2.325 a final del 2010, respecte dels 2.450 que va marcar el desembre del 2009.
D'altra banda, pisos.com assenyala que Balears és la cinquena regió més cara d'Espanya, només i han estat superada pel País Basc (3.975 euros/m2), Madrid (2.895 ?/m2), Catalunya (2.681 ?/m2) i Cantàbria (2.532 ?/m2). D'altra banda, les autonomies més barates són Castella i Lleó (1.499 ?/m2), Extremadura (1.505 ?/m2) i Castella-la Manxa (1.824 ?/m2).
A més, a nivell provincial la comunitat balear es troba en el vuitè lloc de la llista, mentre que el seu capital, Palma, protagonitza la dècima tercera caiguda anual. La ciutat registra una evolució negativa, amb caigudes cada vegada majors a mesura que el tram estudiat és més llarg, de manera que, si mensualment baixa un 0,09%, al 2010 acaba amb una disminució del -8,13%.
En el que respecta als municipis balears que han estat analitzats a la mostra, les caigudes trimestral i semestral més importants es donen a Es Mercadal, amb descensos del -6,82% i del -6,34%. Tot i això, la major baixada anual la protagonitza Santa Eulàlia des Riu: -10,75%. Pel que fa a les pujades, Eivissa és la que més creix trimestral (2,05%), semestral (6,30%) i anualment (6,50%).
Algunes de les localitats balears que han tancat 2010 amb preus de venda superiors a la capital han estat Eivissa (3.481 ?/m2), Calvià (3.288 ?/m2) i Sant Lluís (3.226 ?/m2). D'altra banda, els més econòmics són Sa Pobla (1.747 ?/m2), Manacor (1.773 ?/m2) i Inca (1.946 ?/m2).
El director del Gabinet d'Estudis de pisos.com, Manuel Gandarias, ha assenyalat que 2010 ha estat "realment significatiu per al sector", ja que el descens anual del preu de l'habitatge a Espanya (-5,11%) ha estat més gran que en 2009 (-3,47%), però segons ell, "els repunts s'han fet més visibles i forts a diversos nivells, tant regional com provincialment, i fins i tot, en ciutats importants".
Per la seva banda, el director general de la immobiliària, Miguel Ángel Alemany, ha declarat que aquest any serà desigual pel que fa al preu d'habitatge, de manera que aquestes oscil·lacions es perfilaran "en funció de la quantitat d'oferta existent a la zona i la manera de gestionar-la".
EXTREMADURA I CASTELLA I LLEÓ, ÚNIQUES PUJADES
L'estudi mostra que només dues regions han registrat pujades en el preu de l'habitatge els quatre períodes analitzats; Extremadura amb un increment del 3,36%, i Castella i Lleó, on s'ha produït una pujada del 0,80% respecte a l'any passat.
D'altra banda, s'han registrat bruscos descensos en el preu dels pisos a Navarra, que ha baixat un 12,83 respecte al 2009, i a Castella-la Manxa, on els pisos han baixat fins a un 11,24%.
Pel que fa al preu per metre quadrat, Castella La-Manxa se situa com l'autonomia més assequible per comprar un habitatge amb 1.499 euros per metre quadrat el desembre del 2010. En la banda contrari es posiciona el País Basc, que torna a ser la regió més cara amb bastant diferència respecte a la resta per adquirir un habitatge, amb 3.975 euros per metre quadrat.
TOLEDO REGISTRA UN DESCENS PRÒXIM AL 19%
A nivell provincial, Lugo i Conca encapçalen la llista de províncies on el preu s'ha incrementat respecte al 2009, amb una pujada del 17,3% i 14,1% respectivament. En canvi, Toledo i Ciudad Real han registrat uns descensos del 18,8% per a la primera i el 17,23% per a la segona.
En la classificació de les províncies per preu, l'informe anual col·loca en primera posició a Guipúscoa, amb 4.945 euros per metre quadrat, seguida de Biscaia, que va marcar 3.759 euros al metre quadrat; mentre que les més barates són Càceres i Palència, amb 1.405 i 1.438 euros al metre quadrat, respectivament.
LLEIDA, LA CAPITAL DE PROVÍNCIA ON MÉS CAU L'HABITATGE
El nombre de capitals de província que han registrat una pujada anual són només cinc; Conca (11,03%), Lugo (9,78%), Donostia-Sant Sebastià (6,78%), Guadalajara (0,58%) i València (0,48%).
Pel que fa a les quals més cauen, la llista l'encapçala Lleida, que ha registrat una baixada de més del 21% respecte al passat any, i han estat a més una de les capitals de província més barata per viure, amb 1.689 euros el metre quadrat.