Quely deixarà de fabricar per a 'marques blanques' a partir de març i vendrà les seves galetes un 30% més barates

Actualizado: viernes, 13 febrero 2009 16:31

La companyia vol que els seus quatre productes estrella costin menys de dos euros el paquet


PALMA DE MALLORCA, 13 Feb. (EUROPA PRESS) -

L'empresa alimentària Quely, SA, una de les més emblemàtiques de Mallorca, deixarà de fabricar els seus productes per a 'marques blanques' a partir del pròxim mes de març i, al mateix temps, reduirà el preu de les seves galetes al mateix nivell de les línies econòmiques, la qual cosa suposarà un ajust d'entorn el 30 % en la quantitat que pagaran els clients.

Així ho ha explicat el representant de la companyia, Lluís Maicas, en declaracions realitzades a Europa Press, en les que ha precisat que actualment venen galetes a les 'marques blanques' de les firmes Hipermallorca, Erosky Syp Consum i Mercadona, pràctica que abandonaran definitivament després de comprovar que venen gairebé la meitat del seu producte sota aquesta fórmula.

Concretament, la mesura afectarà a quatre modalitats de les seves galetes d'oli a l'estil mallorquí, que concentren el 70 % de les vendes de la companyia, 'Quely', 'Quely integrals', 'Quelitas' i 'Quelitas integrals', que "veuran reduït el seu preu en els lineals, amb la qual cosa, es fa impossible establir una 'marca blanca' perquè costaran el mateix", ha indicat.

"El nostre objectiu és vendre el producte llevat dos euros el paquet", ha afirmat Maicas, mesura que "facilitarà" la companyia al màxim, però sempre sota la marca "que reconeix el consumidor"; tot i que ha recordat que "els preus finals els posa qui ven", de manera que sospita que "alguns --supermercats-- ho faran i altres no, depenent de la necessitat que tinguin de cobrir els seus marges" de benefici.

Actualment, les galetes de Quely es venen --prenent com a exemple un supermercat Erosky Syp Consum del centre de Palma-- a 3,22 euros les comunes i a 3,34 euros les integrals; mentre que les Quelitas, s'expenen al mateix preu, sempre en el cas dels paquets de 450 grams. La 'marca blanca' de la cadena --que fabrica la galletera mallorquina-- es ven a 1,99 euros el paquet de 400 euros.

Aquest mateix preu és el que aconsegueixen els competidors --també en paquets de 400 grams-- i és la quantitat cap a la que apuntaran els productes estrella de Quely a partir del mes que ve; un recurs que Maicas atribueix que "intentem adaptar-nos a la situació, que avui dia no és fàcil", una realitat que el preocupa de manera "profunda" però no "excessiva", va puntualitzar.

MENYS VENDES DES D'ESTIU

Com la resta de la indústria alimentària espanyola, aquesta coneguda marca de galetes, que és present en més d'un 90 % de les llars mallorquins --segons un estudi encarregat per la mateixa firma--, ha començat a veure com es reduïen les seves vendes l'estiu passat, en una tendència que encara no remet i que "en febrer es nota molt més que en gener", va citar.

Per a Lluís Maicas, aquest detall "significa que havia uns petits recursos familiars que se'n van esgotant" i, tot i que l'últim el ciutadà no deixa d'adquirir aliments, "la capacitat de compra és cada vegada més petita" i, per tant, la borsa --o el carro-- "és més ajustada"; quan, a més, el producte és de marca blanca, els beneficis per al fabricant són més exigus.

"Deixam de fer marques blanques perquè no podem suportar el nostre producte", va sentenciar el responsable de Quely, qui ha considerat que, llocs a vendre una quantitat cada cop més gran de galetes a preus econòmics, és millor posar sota el mateix rasadora la totalitat de la producció, tot i que, això sí, sota l'emblema que prestigia la marca des de fa generacions.

UNA VINTENA D'ACOMIADAMENTS

El principal problema que genera a les empreses el fabricar per a les marques blanques de cadenes de supermercats i grans superfícies és que el dèficit econòmic repercuteix sobre els costos de producció; circumstància que, en el cas de Quely, va suposar l'acomiadament de devers una vintena de treballadors en els últims mesos, a raó de dos per secció.

Sobre aquesta qüestió, Lluís Maicas ha precisat que es tractava d'eliminar el "sobredimensionament" al qual té tendència qualsevol empresa i, a més, ha apuntat que fa poc es van contractar a altres tres utilitzats. En qualsevol cas, va descartar que la companyia es vegi obligada a presentar un Expedient de Regulació d'Ocupació (ERO), com succeeix en altres empreses.

Cal assenyalar que, que el preu dels aliments ha crescut, depenent de cada modalitat, entre un 25 i un 40 % des de 2007 fins ara, en una pujada liderada per lactis, cereals i els seus derivats; circumstància que va provocar la proliferació dels anomenats aliments de 'marca blanca', que ja existien però tenien un mercat més limitat.

MÉS 'MARQUES BLANQUES' EN CRISIS

L'arribada de la crisi econòmica, amb el tret de les llistes de desocupats, no ha fet sinó accentuar una tendència que ja es manifestava amb anterioritat, el consum cada vegada més massiu de productes de 'marques blanques', també conegudes com a 'de distribuïdor' o 'genèriques', sota les quals, una cadena de distribució ven productes de diferents fabricants.

Sobre aquesta qüestió, Lluís Maicas ha afirmat que "ningú fa miracles", de manera que, si una empresa treballa per a una 'marca blanca' ho fa "a costa del seu producte" original, que recula de vendre al resultar més car però que, al seu torn, és el que genera majors beneficis per al compte d'explotació del fabricant, colocant-lo a mitjà termini fora de la rendibilitat.