Sol Meliá redueix un 25,6% el seu benefici en 2009, fins a 38,1 milions

Actualizado: viernes, 26 febrero 2010 14:44

L'hotelera invertirà aquest any 44 milions d'euros, que destinarà a optimitzar hotels


MADRID, 26 Feb. (EUROPA PRESS) -

Sol Meliá va guanyar 38,1 milions d'euros en 2009, un 25,6% menys que a l'any precedent, després de l'evolució positiva iniciada en el segon trimestre i l'especial repunt registrat durant el quart trimestre que, al costat d'un alentiment de la caiguda dels preus i ocupacions, fan preveure a la companyia una recuperació gradual de de cara a aquest any, ha informat avui la cadena hotelera en un comunicat enviat la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

La xifra de negoci anual ha arribat a 1.148,7 milions d'euros, un 11% menys que a l'exercici passat, quan va ingressar 1.279 milions d'euros, mentre que el benefici brut d'explotació (Ebitda) ha caigut un 21,3%, situant-se en els 202,1 milions d'euros, respecte dels 256,7 de l'any passat.

Entre el segon i el quart trimestre, la facturació de Sol Meliá va passar d'un descens del 19% a un 12,8%, mentre que la caiguda de l'ocupació en el mateix període es va alentir al passar d'un 12,1% a un 5,4%. La companyia ha destacat que aquesta tendència ha estat especialment notable en el negoci Vacation Club, vendes del qual van passar de caure un 23,3% a créixer un 37,3 al tancament de l'exercici.

En conjunt, la caiguda del preu mitjà per habitació disponible (RevPar) ha estat del 16,7%, tot i que es va atenuar al llarg de l'exercici passant d'un descens del 20,7% en el segon trimestre a un 12,6% en el quart respecte al mateix període del 2008.

La companyia ha destacat que gràcies a l'aplicació del seu pla de contingència per afrontar la crisi, llançat en el segon semestre del 2008, Sol Meliá ha aconseguit reduir el seu deute, multiplicar les seves fonts de finançament i augmentar la seva liquiditat.

Així, ha recordat la seva emissió de 200 milions en bons convertibles i els 50 milions de dòlars (36,8 milions d'euros) en accions preferents a Puerto Rico, el programa de fáctoring per a Vacation Club per import de 30 milions de dòlars (22 milions d'euros) i el rènting de l'Hotel Meliá Madrid Princesa i la venda del Tryp Alondras en el marc de la seva política d'actius --operacions amb les quals va ingressar uns 100 milions d'euros, mantenint en els dos casos la gestió-- o els préstecs de l'ICO per 27 milions d'euros.

Sol Meliá ha subratllat que amb aquestes accions i la "dràstica" contenció de la seva inversió durant l'exercici, va reduir el seu deute en 122,6 milions d'euros fins a 859,8 milions d'euros.

Els nivells de liquiditat ascendeixen a 578 milions d'euros, garantint les obligacions assumides per al refinançament del deute a curt i mitjà termini --191 milions d'euros en 2010 i 245,1 milions en 2011--. Durant 2009, Sol Meliá va incrementar en un 16% el conjunt de les seves pòlisses de crèdit.

En vista dels senyals de millora, Sol Meliá no espera nous deterioraments per a aquest any, tot i que es va mostrar "prudent" a l'hora de pronosticar els ritmes de recuperació.

L'hotelera de la família Escarrer, que tanca l'exercici amb la incorporació de 20 hotels, ha assenyalat que continuarà aplicant el seu pla de contingència en 2010 per estar en millor disposició d'aprofitar un previsible repunt de l'economia i afrontar la sortida a la crisi amb major fortalesa financera, preparant la seva estructura per a un creixement "estratègic" en tots els nivells.

44 MILIONS D'INVERSIÓ PER AL 2010.

Pel que fa a les perspectives per a aquest any, Sol Meliá va anunciar que en 2010 invertirà únicament 44 milions d'euros, que destinarà fonamentalment al manteniment i optimització d'hotels, el que no frenarà la seva expansió estratègica apostant per projectes que donin valor a les seves marques i per les oportunitats aflorades per la crisi.

Sol Meliá focalitzarà el seu creixement en operacions "poc intensives" de capital tal com ha fet l'any passat. En 2009, de les 4.500 habitacions noves que va incorporar, el 81% ho va fer sota contractes de gestió i franquícia i un 19% de lloguer, després d'ampliar quatre contractes de lloguer que finalitzaven a l'exercici.

Per al 2010, sumarà 7.767 noves habitacions, el 88% fora d'Espanya, de manera que reforçarà la seva presència en els mercats amb major dinamisme, contenint una excessiva exposició al risc.

Sol Meliá preveu un entorn "moderadament millor" per a aquest any. Així, ha considerat que en les ciutats espanyoles, un dels segments més afectats a causa de a la retallada dels viatges corporatius, continuarà estabilitzant-se en termes d'ocupació i acusaran l'impacte positiu de la presidència espanyola de la UE, tot i que la pressió sobre els preus continuarà.

En canvi, els hotels vacances experimentaran una temporada "lleugerament millor", sobretot a Menorca i Mallorca, i semblant a Eivissa. A les Canàries, l'evolució dependrà, segons la cadena, dels efectes de l'anomenat Pla Canàries aprovat pel Govern. En els mercats europeus on té presència, es mantindrà, i a Llatinoamèrica espera una evolució positiva impulsada per la recuperació del consum dels EUA, principal mercat emissor.