PALMA DE MALLORCA, 10 May. (EUROPA PRESS) -
El Tribunal Superior de Justícia de Balears (TSJB) ha demanat al Consell General del Poder Judicial (CGPJ) que mantingui els dos actuals magistrats de Penal de la secció de reforç i l'arribada de dos funcionaris més, un per cadascuna de les Seccions Penals de l'Audiència Provincial de Palma, conformades per quatre magistrats.
Així, aquesta reclamació es produeix, després que la Sala de Govern del TSJB hagi aprovat i enviat al CGPJ l'informe elaborat pel president de l'Audiència Provincial de Palma, Carlos Gómez Martínez, sobre la situació de la Justícia a les illes i un pla de recuperació de les seccions penals de l'esmentat òrgan judicial, tal com van sol·licitar el passat dia 19 d'abril a Palma els dos vocals territorials de l'òrgan de govern dels jutges.
Concretament, en virtut del citat pla de recuperació, es reclama que el CGPJ aprovi i lliuri al Ministeri de Justícia la creació, a mitjà termini, de la Secció Sisena de l'Audiència Provincial de Palma, de dedicació penal, i que estigui composta, com a mínim, de tres magistrats.
Alhora, el TSJB també demana millorar, a llarg termini, les condicions dels magistrats de les seccions penals de l'Audiència Provincial de Palma, per aconseguir que sigui un destí "atractiu per als jutges".
En aquest sentit, sol·licita l'adopció de mesures d'estímul, econòmiques i de conciliació de la vida personal amb la laboral, en el que es refereix als desplaçaments periòdics dels magistrats a Eivissa i Menorca.
Mitjançant aquestes peticions, el TSJB pretén reduir la càrrega de treball de les dues Seccions del Penal i resoldre el col·lapse del Jutjat penal número 8 encarregat d'executar les sentències, tenint en compte que, actualment, s'acumulen al voltant de 8.000, que es refereixen a penes inferiors a cinc anys de presó dictades pels set Jutjats del que té Penal Mallorca.
Així, actualment, en aquest Jutjat treballen únicament dos jutges, dos secretaris i diversos funcionaris que no donen abast per la gran quantitat de sentències que han d'executar, el que està provocant, en alguns casos, les prescripció d'aquells delictes relacionats amb el trànsit, de manera que s'ha arribat a anul·lar la retirada del carnet de conduir per a alguns dels sentenciats.
El citat informe elaborat per Gómez Martínez també detalla altres elements referits a la Secció Primera, que té una situació de "funcionament dolent crònic que afecta tant a la Secretaria, com el treball dels magistrats".
CÀRREGA DE TREBALL
Concretament, aquest informe destaca "la importància de la càrrega de treball de les dues Seccions Penals" de l'Audiència, tenint en compte que estan col·lapsades pels casos de corrupció de components econòmics i urbanístic-polítics i la complexitat de les causes relacionades amb delictes econòmics i de drogues. A més, afegeix que també concorren en molts casos elements d'estrangeria, fet que suposa una major complexitat als processos que es veuen en aquesta instància.
D'altra banda, l'esmentat informe ressalta que han augmentat "notablement" els recursos contra actes denegatoris de llibertat en procediments complexos, i alhora assenyala que els desplaçaments periòdics dels magistrats a Menorca i Eivissa suposen un esforç personal afegit.
Així, recorda que des de setembre del 2010 funciona una secció de reforç com solució provisional, de manera que el TSJB demana al CGPJ que sol·liciti al Ministeri de Justícia que mantingui aquest reforç fins que es creu la Sisena Secció de l'Audiència, que seria penal i que se sumaria a les dues Seccions Penals i a les tres Civils que existeixen actualment.
"Les anteriors circumstàncies, a les quals s'uneix la imminent arribada a l'Audiència, per al seu enjudiciament, del gruixut de les causes per corrupció, han generat un clima de desmoralització", conclou l'informe.