AENA comença l'enderroc de l'antiga Terminal B de Son Sant Joan, que durarà durant un mes

Actualizado: miércoles, 6 agosto 2008 16:43

L'ens destinarà 300 milions d'euros a remodelar el Mòdul C per al hub d'Air Berlín i per ampliar la zona d'estacionament d'avions, evitant l'ús d'autobusos llançadora


PALMA DE MALLORCA, 6 Ago. (EUROPA PRESS) -

L'ens Aeroports Espanyols i Navegació Aèria (AENA) va començar avui a enderrocar l'edifici de l'antiga Terminal B de Son Sant Joan (Palma de Mallorca), una actuació que durarà durant un mes, i que donarà lloc a un increment de la plataforma d'estacionament d'avions que dóna servei als Mòduls B i C, així com l'ampliació del segon ells, a fi d'adaptar-lo a les necessitats de trànsit hub.

Així ho va indicar avui el director de l'aeroport mallorquí, Nemesio Suárez, durant la presentació als mitjans de demolició de l'edifici terminal, que es realitzaran per mitjans mecànics, amb la participació d'excavadores i braços articulats que esmicolen les parets i els forjats de les dues plantes que ho conformen, i que són regats contínuament amb mangueres pels operaris per impedir que es produeixi pols en quantitats que podrien afectar a la navegació aèria.

En les seves declaracions, Suárez va assenyalar que la Terminal B va suposar una solució "pràctica i creativa" a les característiques del trànsit aeri cap a Mallorca en una determinada època --quan el turisme va massificar i es va establir l'estacionalitat--; i, per això, va considerar que, amb el seu enderroc, s'obre una nova etapa de consolidació i transformació del trànsit hub, caracteritzat pel important volum de passatge alemany.

Per aquesta raó, el director de l'aeroport va apuntar que dins dels objectius del pla de negoci d'AENA, es troba la fidelització de la companyia Air Berlín --que manté un hub amb base a Palma--, així com "atreure" a altres aerolínies per obrir nou mercat.

300 MILIONS D'EUROS

Segons les previsions de l'ens, en els pròxims quatre anys destinarà inversions per valor de 300 milions d'euros amb la finalitat d'arribar a aquests objectius.

Suárez va concretar que, després de la demolició de l'antiga Terminal B de Son Santjoan, que ocupa un total de 26.410 metres quadrats repartits entre dues plantes, AENA ampliarà la plataforma d'estacionament d'aeronaus --de manera que s'eviti l'ús d'autobusos llançadora amb la terminal-- i, a més, "duplicarà" la capacitat de l'edifici d'aparcaments, pel que passarà de les 6.000 places que compte actualment a poder albergar fins a 12.000 vehicles.

Al mateix temps, s'invertirà a millorar el recinte firal --que actualment s'ubica en l'antiga Terminal A--, i es crearà un nou accés a l'aeroport mallorquí des de la carretera que comunica la capital balear amb la població de Santanyí. Totes aquestes iniciatives s'espera que cristal·litzin al llarg dels pròxims 14 mesos, segons les previsions de l'ens de navegació aèria.

MODULO C NOMÉS PER AL HUB

Entre tots els projectes, Nemesio Suárez va destacar la reconfiguració del Mòdul C, per "optimitzar" el seu ús de manera exclusiva en totes les operacions involucrades en el hub direccional de les companyies aèries Air Berlín i Niki, que es va posar en marxa a final de la dècada dels anys 90 i que genera un important trànsit en Son Santjoan al llarg de tot l'any.

Després de les obres que es desenvoluparan en els pròxims mesos, el Mòdul C passarà a tenir 33 portes d'embarcament, de les quals 17 seran de passarel·la directa a les aeronaus, respecte dels 20 accessos que compte actualment. A més, aquest trànsit disposarà d'un espai diàfan i il·luminat amb llum natural, dotat amb unes instal·lacions modernes i còmodes per al passatge, segons va especificar AENA.

Aquests canvis obeeixen als objectius de trànsit aeroportuari que s'ha marcat l'ens de gestió estatal, segons els quals, dins de quatre anys Son Santjoan rebrà uns 30 milions de passatgers, respecte dels 23,3 milions actuals, amb un creixement actual d'entre el 0,9% i l'1%.

20.000 TONES DE RESIDUS

La demolició que es va iniciar avui suposarà la generació d'unes 20.000 tones de runa, sobretot de ferro i formigó, que en la seva majoria seran reciclats, segons han informat fonts de l'empresa que realitza les tasques d'enderroc, que van puntualitzar que també s'extrauran uns 500 quilos d'amiant, corresponents a unes canonades de pluvials, que seran traslladats a Barcelona per al seu tractament.

L'antiga Terminal B de l'Aeroport de Son Sant Joan va ser construïda per Dragados y Construcciones amb un pressupost final de 320 milions de pessetes, i inaugurada el juliol de 1972 i va funcionar durant 30 anys, atenent sobretot el transport xàrter --a raó d'uns 2.500 passatgers per hora--, de manera que només funcionava durant la temporada turística alta, de Setmana Santa a octubre.

Amb la inauguració, en 1997, de l'actual terminal i el trasllat del flux de passatgers, la planta baixa va quedar fora de servei, mentre que la superior es va seguir utilitzant per a embarcaments, gràcies a una comunicació directa amb l'edifici més modern.