AMPL.- Spanair retallarà 900 llocs de treball per afrontar la crisi del sector aeri

Actualizado: miércoles, 16 julio 2008 16:00

L'aerolínia preveu estalviar 90 milions d'euros amb la cancel·lació de rutes deficitàries i deixant en terra 15 avions

MADRID, 16 Jul.. (EUROPA PRESS)

Spanair ha anunciat avui la posada en marxa d'un pla de viabilitat per afrontar la crisi del sector aeri i l'escalada del preu del combustible que suposarà la retallada de 900 llocs de treball a temps complet, la cancel·lació de nou rutes "deficitàries" i deixar en terra a uns quinze avions al llarg de setembre i d'octubre, el que li permetrà estalviar 90 milions d'euros.

La direcció de Spanair va recalcar que aquestes mesures li permetran afrontar la crisi iniciada a conseqüència de l'escalada del preu del combustible i la caiguda de la demanda, a més de poder assegurar la rendibilitat de la companyia aèria propietat al 100% del grup escandinau SAS.

L'aerolínia va explicar en una nota que el pla se sustentarà en quatre pilars estratègics, com són el [redimensionamiento] de la companyia, la reducció de costos, les millores en l'eficiència i les millores en la captació d'ingressos.

La mesura més "urgent", tenint en compte l'alt cost del combustible, serà la de deixar en terra 15 avions. Alhora, cancel·larà les "deficitàries" rutes entre Madrid-Barajas i Munic, Girona, Sant Sebastià, Granada i Oviedo, així com els enllaços Barcelona-Zuric, Bilbao-Màlaga i Bilbao-Jerez, "perquè la demanda actual i futura no justifiquen la seva continuïtat".

Després d'aquesta retallada de capacitat, Spanair va assegurar que seguirà operant més del 80% de la seva xarxa comercial actual i mantindrà la seva posició com segon operador del mercat amb 260 vols diaris a 48 destinacions.

Tot i això, la companyia va precisar que seguirà treballant en la definició de les mesures concretes d'aquest pla de viabilitat, que va presentar avui als treballadors i que començarà a negociar amb els representants sindicals amb la finalitat que puguin posar-se en vigor en el mes de setembre.

"Em sento orgullós de comprovar que en un entorn tan difícil, Spanair és capaç de liderar l'estratègia per regular l'excés de capacitat que afecta al mercat, mantenint alhora la seva posició com la primera companyia aèria espanyola de serveis plens de vol amb origen a Barcelona i com la segona més gran aerolínia que opera des de Madrid", va recalcar director general de Spanair, Marcus Hedblom.

RETALLADES PREVISTES

El president de l'aerolínia escandinava SAS, Mats Jansson, ja va avançar el mes de juny passat la possibilitat de fer retallades en Spanair, tenint en compte la "seriosa" crisis que travessa el sector. "No podem excloure la possibilitat d'haver d'emprendre severs plans d'estalvi", va declarar l'executiu.

Jansson, que aquest any ha optat per no agafar-se vacances, va puntualitzar que si la situació no millora, és d'esperar "nous anuncis de retallades". "La crisi és molt seriosa, i si les coses es queden com estan no podrem evitar l'aplicació de mesures severes", va destacar.

Així i tot, va considerar que SAS està encara lluny de la bancarrota, ja que té una millorada estructura de costos, un vigorós programa de mesures i a més es prepara un possible nou programa per enfrontar situacions d'emergència. "Tenim un sòlid balanç i una sòlida posició de caixa de 8.000 milions. Hi ha companyies que estan molt pitjor", va assegurar.

El passat 19 de juny, després d'un procés d'aproximadament un any, SAS va donar definitivament per tancat la venda de Spanair, que en el primer trimestre de l'any va registrar una pèrdua després d'impostos de 382 milions de corones sueques (40,8 milions d'euros), una xifra semblant a la registrada en el mateix trimestre de l 'any passat, quan va comptabilitzar un saldo negatiu de 379 milions de corones sueques (40,4 milions d'euros).

SAS va justificar la seva decisió per les "adverses condicions del mercat de l'aviació a Espanya, els alts preus del combustible i la pressió del sector financer", recordant a més que "no ha pogut assolir un acord en els termes i condicions que s'havia proposat". Sobre aquesta qüestió, Jansson va afirmar que les ofertes posades sobre la taula "no reflecteixen el valor intrínsec de Spanair, una companyia amb una posició molt competitiva i que és la segona aerolínia en l'important mercat domèstic espanyol".

Jansson va afegir que després d'"un profund anàlisi", SAS havia arribat a la conclusió que la cosa més convenient era "abandonar la venda" i continuar com accionistes, deixant entreveure la possibilitat que es realitzessin unes retallades tant en els llocs de treball com en la flota perquè Spanair pogués tornar a ser competitiva.