MADRID 19 May. (EUROPA PRESS) -
El ministre de Foment, José Blanco, ha assegurat avui que els nous convenis de carreteres de les Balears són fruit del compromís de l'executiu central i autonòmic per "corregir el dèficit d'infraestructures" que presenten les illes, que "es va agreujar" durant el període de 1998 a 2004 coincidint amb l'etapa del Govern central presidit per José María Aznar.
El titular de Foment ha assegurat que l'import dels acords rubricats el passat 14 de maig ascendeixen a 568 milions d'euros, 187 milions més que la suma total dels antics convenis en carreteres en el període comprès entre 1998 a 2004.
Així ho va exposar a la sessió de control al Govern de la Cambra Alta en resposta a la pregunta formulada pel senador per les Balears Pedro Torres, qui li va sol·licitar la seva valoració sobre els nous convenis de carreteres subscrits amb els Consells Insulars, en especial els acordats amb Eivissa i Formentera.
Blanco va incidir que els convenis compleixen amb la disposició transitòria novena de l'Estatut d'Autonomia de les Balears i ha subratllat que aquest acord ha estat possible perquè el Govern central i el Govern balear "han estat capaços de concertar".
"Es va abandonar la confrontació i s'ha obert pas a la concertació", ha afegit el titular de Foment referint-se al contrast entre l'antic Executiu autonòmic del PP i l'actual Govern balear.
Alhora, el ministre de Foment ha destacat la bona relació existent amb l'executiu balear ha permès un acord per impulsar el compromís d'atenció al fet insular que recull la Constitució Espanyola.
Per la seva banda, el senador Torres va incidir en la circumstància que Balears no pugui tenir en el seu territori vies integrades a la xarxa d'Interès General de l'Estat, una singularitat derivada de la seva insularitat que plantejava a la comunitat "greus problemes financers" per a la realització de les infraestructures viàries.
En aquest sentit, Torres va detallar que en diferents normatives, com és el cas de la Llei 12/76 dels pressupostos generals de l'Estat per a 1997 en la seva disposició addicional 27, disposen una compensació per l'administració central per sufragar aquest tipus d'infraestructures.