Diu que haurà més "flexibilitat" per gestionar el trànsit aeri sense posar en risc seguretat
BRUSSEL·LES, 24 May. (EUROPA PRESS) -
Les cendres del volcà islandès Grímsvötn afectaran el nord-oest del Regne Unit i Irlanda aquest dimarts, però és "difícil" predir la seva evolució en les pròximes hores i saber com afectarà altres països de la Unió Europea, a causa de la inestabilitat meteorològica i que la "densitat del núvol" és diferent a la qual ja va causar el caos a l'espai aeri europeu l'any passat, segons ha informat la Comissió Europea.
Amb tot, assegura que la UE ha après les "lliçons" del caos del 2010 i que els estats membre i aerolínies disposen de més informació ara, de manera que es podrà establir un règim més "flexible" per gestionar la situació i evitar greus alteracions en el trànsit aeri. "La seguretat és el primer i no hi ha compromís en la seguretat", ha assegurat en roda de premsa la portaveu de Transports, Hellen Kearns.
"És difícil fer prediccions de com podria afectar altres parts a la Unió Europea", ha afegit Kearns, qui ha argumentat que la situació climatològica és "canviant", a diferència de l'any passat, que va estar estable. A més, el tipus de volcà "és diferent" i "està poc clar quin és el volum de cendres que emet. La densitat també és alguna cosa diferent. Esperem informació sobre aquesta qüestió", ha afegit.
Els vint-i-set han estat en contacte durant el cap de setmana per seguir la situació, tot i que la cèl·lula de crisis formada per aerolínies, Eurocontrol i les autoritats nacionals d'aviació s'ha reunit formalment per primera vegada en el matí de dilluns i s'espera que al llarg del dia s'emetin una sèrie de "recomanacions" per zones (vermella, blau i gris) en funció del nivell de concentració de cendres.
La portaveu ha apuntat que no hi ha riscos de seguretat i ha anunciat que el vicepresident de l'executiu comunitari i responsable de Transports, Siim Kallas, té previst contactar en les pròximes hores amb els ministres europeus del ram.
Kearns ha admès que és "difícil" determinar el nivell de concentració de cendres que els avions poden tolerar perquè no hi ha una resposta "única" que serveixi per tots els casos en totes les circumstàncies, i ha emplaçat a l'avaluació de les autoritats una vegada comptin amb totes les dades tècniques necessàries.