La Conselleria de Comerç edita una guia per promoure la prevenció dels riscos laborals

Actualizado: miércoles, 6 agosto 2008 17:05

PALMA DE MALLORCA, 6 Ago. (EUROPA PRESS) -

La consellera de Comerç, Indústria i Energia, Francesca Vives, acompanyada del director general de l'Institut d'Innovació Empresarial (IDI), Àngel Pujol, van presentar avui una guia per a la prevenció de riscos laborals, que ajudarà reduir el nivell de sinistralitat i absentisme laboral provocat per accidents o malalties professionals, i alhora millorarà la seguretat i la salut dels treballadors.

Aquesta guia s'emmarca dins de les accions de suport i assessorament que l'IDI posa a disposició dels empresaris perquè implantin certificats de qualitat, "una de les obsessions de la Conselleria" segons les paraules de Vives.

La guia té per objecte donar a conèixer els beneficis de la implantació d'un sistema de gestió de la prevenció, i els passos que s'han de seguir per aconseguir aconseguir la certificació 18001:2007, donant tota una sèrie de pautes perquè sàpiguen a què s'han d'atenir les empreses per aconseguir aquesta distinció.

Alhora, Vives va expressar que, des de la seva Conselleria, volen inculcar als empresaris de les Balears la cultura de la qualitat i la prevenció de riscos perquè no vegin aquestes mesures "com una despesa més", sinó com una inversió ja que "amb una bona política en matèria de prevenció, els empresaris es poden estalviar molts diners".

El director de l'IDI, per part seva, va destacar que aquest manual se suma als altres set editats pel departament de qualitat del seu organisme els últims anys, enfocats que les empreses avancin cap al model d'excel·lència empresarial.

MÉS DE MIL EXEMPLARS

En aquest sentit, Pujol va destacar que, "per primera vegada i a partir d'aquest any", la Conselleria subvenciona el 50% -fins a un límit màxim de 3.000 euros- a totes aquelles empreses interessades a obtenir certificacions de qualitat.

Tot i que la guia es dirigeix a les empreses en general, es considera especialment útil per a les empreses de la construcció, "col·lectiu sensible en matèria de riscos laborals" segons Pujol; independentment de la seva mida, tenint en compte que també es pot aplicar a les petites empreses amb només 4-6 treballadors.

L'IDI ha fet una primera edició de 1.000 exemplars, que seran distribuïts a demanda, entre els empresaris que es mostren interessats a l'implantar aquesta certificació.

DOCUMENT DE PRESTIGI MUNDIAL

La certificació OHSAS 18001:2007 és un document de reconegut prestigi mundial que proporciona a les empreses un model de sistema de gestió que els permet identificar i avaluar els riscos laborals de la seva organització i la sèrie de requisits per planificar la seva activitat, les funciones, els seus processos, els recursos, etc, de manera que els ajudin a posar en pràctica i mantenir un sistema de gestió de la seguretat i la salut laboral.

"Una empresa que disposa d'una certificació OHSAS demostra la seva política empresarial per identificar, avaluar i aplicar mesures per aconseguir el tan desitjat objectiu de zero accidents" va concloure Vives.

La norma OHSAS 18001 és un estàndard voluntari que va ser publicat inicialment l'any 99 i que ha patit diverses revisions. L'última va tenir lloc l'any 2007 per tal d'incrementar la seva compatibilitat amb les normes ISO 9001 i ISO 14.001 per a la gestió de la qualitat i el medi ambient, que permet la integració dels tres sistemes.