MADRID 14 Jun. (EUROPA PRESS) -
Els empresaris de Balears, juntament amb els d'Astúries, són els que major grau de satisfacció tenen amb el mercat únic amb una puntuació mitjana de 4,3 sobre cinc punts --valor màxim--, en contraposició amb el cas d'Extremadura que presenta la valoració més baixa.
Així ho posa de manifest la dècima fase del projecte 'Línia Oberta' elaborat conjuntament pel Ministeri d'Indústria, Turisme i Comerç, i la CEOE, que realitza 900 entrevistes sobre una mostra de 9.000 empreses.
Entre les conclusions, destaca que una de cada vuit empreses espanyoles detecta algun tipus d'obstacle comercial en el funcionament del mercat únic, derivats en més d'un 50% dels retards en els pagaments, el que porta que una de cada sis companyies declari tenir problemes a l'hora de comercialitzar mercaderies fora d'Espanya. Dels 568 problemes denunciats 321, es corresponen amb dificultats i 247, amb obstacles comercials.
El secretari general de la patronal, José María Lacasa, qui va presentar l'informe al costat del secretari d'Estat de Comerç Exterior, Alfredo Bonet, ha recordat que amb el pagament fora de termini s'incompleix la directiva europea de morositat.
Lacasa a més va incidir que en la fase anterior del projecte, presentat en 2009, una de cada deu empreses trobava obstacles comercials i una de cada vuit tenia problemes.
LIBERALITZACIÓ DE SERVEIS
Pel que fa als serveis, l'informe es limita al comerç de mercaderies, el secretari d'Estat de Comerç Exterior va posar en valor la necessitat de liberalitzar aquest mercat dins de la UE, doncs ha recordat que només el 8% de les pimes europees comercialitzen serveis amb la resta de socis.
En aquest sentit, ha subratllat que el sector serveis a Espanya absorbeix dues terceres parts de l'ocupació generat, i alhora va calcular que una "millor" liberalització del mercat de serveis serviria per impulsar el PIB de la UE entre un 0,6% i un 1%. "Estem perdent un punt de creixement a la UE", ha lamentat.
Un altre dels obstacles més denunciats per les empreses quan comercien amb mercaderies són els referits a les normes tècniques, que suposen gairebé el 28%, com l'absència de reconeixement de certificats o homologacions obtingudes a Espanya, així com les imposicions tècniques del mercat no escrites o voluntàries.
COMPETÈNCIA DESLLEIAL
Però la crisi ha afegit un nou obstacle per comercialitzar mercaderies al mercat únic: la competència deslleial. Lacasa ha concretat que aquest concepte recull des de la imposició de preus fins a l'establiment de terminis per "abús" de posició dominant.
Per sectors, el sector agrícola (15%) s'erigeix com el que més obstacles arrossega, seguit pels transformats i begudes (13,4%), els béns d'equip (10,5%), diversos (8,5%) i químic (8,5%). Aquests cinc sectors sumen el 55,8% de tots els obstacles trobats.
Tant el secretari general de CEOE com Bonet van puntualitzar que aquests sectors amb majors obstacles es corresponen amb els quals més exportacions generen per a Espanya. El mateix ocorre amb els països amb més obstacles: França (21%), Alemanya (15,7%), Itàlia (15,3%), Portugal (13,7%) i Regne Unit (8%).
PORTUGAL I ITÀLIA, ELS QUE MÉS ENDARREREIXEN PAGAMENTS
En concret Portugal i Itàlia són els socis europeus on les empreses espanyoles troben més dificultats per cobrar les seves exportacions en el termini previst, el que Lacasa va atribuir a les majors dificultats per les quals travessen les seves economies, més tot i que el país portuguès ha requerit d'un rescat financer.
Per comunitats autònomes, els majors obstacles denunciats per les empreses se centren a Catalunya (21%), Comunitat Valenciana (17,8%), Madrid (12,5%) i Andalusia (8,5%).
Així i tot, l'informe, fet sobre una mostra que combina grans companyies i pimes, assenyala que el 65% de les empreses entrevistades considera que ha augmentat les seves oportunitats de negoci dins de la UE. "Els pocs brots verds de la recuperació econòmica són per la internacionalització de les empreses", ha valorat el secretari general de la patronal.