Els passatgers d'un vol cancel·lat poden reclamar reemborsament de despeses i danys morals

Avión
EUROPA PRESS
Actualizado: martes, 28 junio 2011 16:36

BRUSSEL·LES, 28 Jun. (EUROPA PRESS) -

Els passatgers d'un vol cancel·lat tenen dret a reclamar el reemborsament de les despeses raonables que hagin incorregut quan una companyia aèria no els hi hagi proporcionat atenció i també una compensació en concepte de danys morals, segons ha dictaminat aquest dimarts l'advocada general del Tribunal de Justícia de la UE (TJUE), Eleanor Sharpston.

Les opinions de l'advocada general no vinculen al TJUE, tot i que aquest sol atendre-les al 80% dels casos. Els jutges comencen ara a deliberar i la sentència final es dictarà en un moment posterior.

El dictamen es refereix al cas de diversos passatgers que viatjaven en un vol d'Air France de París a Vigo el 25 de setembre del 2008. El vol es va enlairar segons allò programat, però va tornar poc després a l'aeroport Charles de Gaulle a causa d'un problema tècnic en l'aeronau. Tots ells han estat recol·locats en vols alternatius l'endemà; tot i això, només un ha rebut assistència per part de la companyia aèria mentrestant. Una família ha estat desviada a Porto i va haver de prendre un taxi des d'allà al seu lloc de residència, a Vigo.

Els passatgers van interposar demandes reclamant, cadascun d'ells, 250 euros per la cancel·lació del vol. A més, la família desviada a Porto reclama 170 euros per cobrir les despeses del taxi i 650 euros per persona en concepte de danys morals. Una altra família també sol·licita 650 euros per persona en concepte de danys morals i, a més, reclama el cost de les menjades a l'aeroport i un dia addicional de guarderia per al gos. El passatger que ha rebut assistència reclama 300 euros per danys morals.

En la seva sentència d'aquest dimarts, l'advocada general assenyala que la normativa comunitària sobre drets dels passatgers aeris "no estableix cap limitació al tipus de dany pel qual un passatger pot reclamar". "La determinació d'aquest punt incumbeix al dret nacional i, per tant, pot incloure el dany moral", apunta.

El dictamen estima alhora que "un passatger pot reclamar una compensació per les despeses efectuats quan una companyia aèria no ha proporcionat atenció i assistència". "Tot i que tal compensació no es prevegi explícitament en el reglament, és clar que l'obligació de proporcionar atenció i assistència seria estèril si el seu compliment no pogués imposar-se".

Finalment, l'advocada general ressalta que "el deure de pagar una compensació per la cancel·lació d'un vol i el deure de proporcionar atenció i assistència són concurrents i cumulatius: l'aerolínia no pot eludir la seva responsabilitat deduint un de l'altre".