Els serveis a empreses augmenten la seva especialització en nou anys a Balears, la cinquena en el rànquing autonòmic

Actualizado: lunes, 6 julio 2009 20:32

PALMA DE MALLORCA/SEVILLA, 6 Jul. (EUROPA PRESS) -

Els serveis a empreses intensives en coneixement van veure augmentats a Balears els seus nivells d'especialització en gairebé dos punts des de 1999 al 2008, de manera que l'any passat ha registrat un percentatge del 14,4% sobre el total d'empreses, el que la col·loca en el cinquè lloc en el rànquing de comunitats autònomes per nivells d'especialització.

Segons un estudi inclòs a l'últim nombre de 'Papers d'Economia Espanyola', editat per la Fundació de Caixes d'Estalvis (Funcas), consultat per Europa Press, aquest nivell del 14,4% d'especialització dels serveis avançats a empreses registrat en la Comunitat col·loca a Balears per darrere de comunitats com Madrid, amb un 23,1% d'especialització, Catalunya (16,4%), Navarra (15,1%) i Canàries (14,9%).

L'estudi ha apuntat que Madrid i Barcelona concentren cada vegada més els serveis avançats i reconeix que les autonomies han regulat de manera desigual i excessiva l'acompliment de les activitats de serveis.

Segons l'últim nombre de 'Papers d'Economia Espanyola', els preus del sector serveis a Espanya han presentat una "clara resistència a la baixa", el que ha fet que aportin un punt percentual addicional a l'IPC durant l'última dècada.

Tres són les causes principals i simultànies que expliquen aquesta empenta inflacionista dels serveis: l'alta velocitat dels preus a Espanya amb la incorporació a l'euro, els mecanismes de negociació salarial en el sector i el baix creixement de la productivitat, especialment en els serveis al consumidor.

Per branques, Funcas precisa que algunes, com a part dels transports, les activitats financeres i alguns serveis a empreses mantenen uns nivells de productivitat comparables a la dels millors sectors manufacturers, gràcies a les millores tecnològiques i a les majors inversions de capital.

Per contra, altres serveis, entre els quals s'inclouen tots els de caràcter personal i altres branques com el comerç, l'hostaleria i restauració, els serveis a empreses de neteja o vigilància, l'educació o la sanitat, només creixen a mesura que s'incorporen més persones a la seva producció.

Amb vista al futur, Funcas identifica una sèrie de reptes als quals s'enfrontarà el sector serveis, començant pel procés de desregulació que hauria de posar-se en pràctica arran de les transposició de la Directiva comunitària de Serveis a la legislació espanyola.

A més, indica que els serveis hauran de ser generadors d'innovacions, com succeeix als països més avançats. Finalment, l'estudi apunta, en grau d'"exigència", que l'organització de l'Estat en comunitats autònomes no ha de donar lloc a "legislacions, normes i reglaments que impliquin un trencament del mercat nacional, com ha ocorregut de manera creixent els últims anys".