MADRID, 25 Feb. (EUROPA PRESS) -
El Consell de Ministres aprovarà aquest divendres la creació de la societat mercantil AENA Aeroports, de manera que arrencarà el procés per a la privatització parcial d'AENA, que conclourà amb la venda al capital privat de fins al 49% de l'ens i com l'anunciada concessió dels dos principals aeroports de la xarxa, Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat.
Segons el nou model aeroportuari plantejat pel Ministeri de Foment, el primer paquet de les primeres 13 torres de control --Eivissa, Alacant, València, Sabadell, Jerez, Sevilla, Melilla, Lanzarote, Fuerteventura, La Palma, A Corunya, Vigo i Quatre Vents (Madrid)-- podria començar a liberalitzar-se a final d'abril, una vegada publicats els plecs dels contractes.
A partir de 2012 es liberalitzarà la resta, excepte els aeroports que tinguin servei AFIS o control militar per tractar-se de bases aèries obertes al trànsit civil.
Així, el control de trànsit aeri passarà a ser un servei aeroportuari prestat per una empresa certificada en cada aeroport, mentre que el control d'aproximació i ruta ho seguirà prestant el gestor públic.
Amb això, Foment buscar millorar l'eficiència en la gestió de la xarxa, promoure la competitivitat entre aeroports i agilitar les decisions de la mà del caràcter mercantil de la nova societat. La reforma preveu a més la participació de les comunitats, administracions locals i el sector empresarial territorial a través de les Cambres de Comerç.
SIS EMPRESES INTERESSADES.
De moment, Ferrovial, ACS, Indra, FCC, Saerco i Gesnaer han confirmat la seva intenció de presentar-se al concurs. Les empreses candidates tenen de termini fins al pròxim 17 de març per presentar les seves sol·licituds.
La selecció de nous proveïdors portarà uns set mesos i l'habilitació dels nous controladors, altres tres més, de manera que aquest procés podria durar un any.
El procés d'adjudicació dels 13 primers aeroports es farà mitjançant la modalitat de procediment negociat, que constarà de tres fases: concurs de licitació, acreditació dels requisits necessaris i finalment, la ronda de negociació i l'adjudicació en tres lots.
En un primer lot, es traurà a concurs el servei de control en els aeroports d'Alacant, València, Eivissa i Sabadell; en un segon lot les torres de Sevilla, Jerez, Vigo, A Corunya, Melilla i Madrid-Quatre Vents i en un tercer lot les de Lanzarote, Fuerteventura i La Palma, podent optar a tots o a algun d'ells una o diverses empreses.
El Govern xifra en 8.906 milions d'euros el valor de mercat del 49% d'AENA que serà privatitzat com a part del nou decret de mesures econòmiques aprovat per l'executiu. Tot i això, aquesta xifra es dilueix fins a 2.707 milions si es descompta el deute de l'organisme.
AENA pretén que els ingressos de l'operació es destinin a reduir a la meitat el deute que arrossega el gestor aeroportuari, que acumula un passiu de 12.000 milions d'euros, de manera que entri en beneficis en 2014.
VAGA ANUNCIADA.
D'altra banda, els sindicats CCOO, UGT i USO en AENA, que representen als 12.500 treballadors de la plantilla exclosos els controladors, temen que a Barajas i El Prat els segueixin altres i es manifestaran dissabte a Madrid contra la privatització de l'ens per reclamar "garanties" amb vista a futures concessions.
Fonts sindicals van confirmar a Europa Press que anunciaran la convocatòria d'aturades a tots els aeroports i torres de control, després de la ruptura de les negociacions amb l'ens i el Ministeri de Foment, per entendre que l'ampliació de l'actual conveni d'AENA al grup i les futures filials no ofereix suficients garanties als treballadors davant de l'entrada del capital privat.