PALMA DE MALLORCA, 31 de juliol (EUROPA PRESS)
El director general de Consum, Diego González, va recordar avui que com va fer de primer quan va assumir el càrrec fa un any va ser elevar una proposta a la Comissió Europea, que va ser aprovada en la Conferència de Cooperació de les Comunitats Autònomes i traslladada al Ministeri de Foment, en què exigia que s'eliminés la pràctica de l'overbooking en els aeroports, autoritzada a través de la Directiva Europea del Transport Aeri.
En declaracions a Europa Press, González va respondre així al president d'Ausbanc Consum, Luis Pineda, qui aquest matí va criticar la "desistiment culpable" del Govern al permetre que Balears sigui la segona Comunitat Autònoma amb més gran overbooking en els aeroports i, en aquest sentit, el va acusar de no garantir el "dret de consum" dels residents i visitants "en alguna cosa tan vital per a aquesta Comunitat, com és el turisme i l'aerotransport".
El director general de Consum va considerar que les declaracions de Pineda "arriben un any tarda", ja que després de la proposta plantejada per les Balears reclamant el fi de l'overbooking, la Comissió Europea va respondre a l'executiu central que està estudiant un canvi de regulació en la Directiva Europea del Transport Aeri, mentre que també ha "estret" el control d'aquesta pràctica a través dels organismes pertinents dels països membres per "protegir als consumidors".
Així, va indicar que la Comissió Europea ja ha iniciat el replantejament d'aquesta normativa, si bé va admetre que la modificació de la Directiva "no serà àgil". Tot i això, va destacar que el Govern "vigila" que les companyies aèries "no estiguin abusant" dels drets dels consumidors i, per a això, va recordar que s'han instal·lat punts telemàtics de consum en els aeroports de les Balears, amb la finalitat que els viatgers puguin enviar les seves reclamacions al Centre Europeu del Consumidor.
Així, va detallar que durant aquest any, un total de 22.300 persones han utilitzat aquests punts telemàtics col·locats en col·laboració amb les Conselleries Insulars de Turisme, si bé només l'1 % va presentar una reclamació, relacionada amb la pèrdua d'equipatge, els retards i l'overbooking.
González va recordar que l'esmentada Directiva Europea estableix que les companyies aèries deuen recol·locar als viatgers afectats per l'overbooking en un altre vol, així com compensar-los econòmicament, de manera que els haurà de pagar com a mínim 600 euros si és un vol nacional i un màxim de 900 si és internacional, en funció del quilometratge.
D'altra banda, el director general de Consum va apuntar que l'executiu autonòmic també ha sol·licitat a la Comissió Europea que es realitzi un reestudi de la Directiva Europea de Transport Aeri, amb la finalitat que es millori la compensació econòmica als viatgers afectats pels retards i s'incrementi el control a les aerolínies per evitar aquestes pràctiques.