Home, menor de 24 anys i amb contracte temporal, perfil de la víctima d'accidents de trànsit a l'àmbit laboral

Balears, en termes relatius, és una de les autonomies on els sinistres vials-laborals tenen més incidència

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: martes, 14 julio 2009 21:48

MADRID, 14 Jul. (EUROPA PRESS) -

Els joves homes de menys de 24 anys que son treballadors amb un contracte laboral constitueixen el perfil dels qui més accidents de trànsit a l'àmbit del treball pateixen a Espanya, segons un estudi sobre el tema elaborat pel professor de la UNED Antonio López i editat per l'Institut de la Joventut (Injuve) presentat avui a Madrid.

El treball, introduït pel president de l'Injuve, Gabriel Alconchel i la directora de l'Institut Nacional de Seguretat i Higiene a la Feina (INSHT), Concha Pascual, estableix una vinculació entre la temporalitat laboral i els accidents de trànsit i conclou que a més gran precarietat, més risc entre els joves.

"La temporalitat no només té com a conseqüència menor renda, sinó que també té efectes ocults com la malaltia", ha apuntat López, per incidir que, entre d'altres factors, els joves amb un contracte precari "es formen menys, a vegades assumeixen una sobrecàrrega de treball que implica córrer més riscos (...) i fan els pitjors treballs, desenvolupant tasques amb més riscos específics".

Així, Alconchel ha apuntat que "fins a 29 anys, els treballadors amb contracte temporal pateixen més accidents laborals-vials que els treballadors amb contracte fix, i per tant, es reafirma que la temporalitat dificulta la formació d'aquí a l'empresa i la rotació entre empreses dificulta també l'aprenentatge de l'ofici a partir de les indicacions dels treballadors veterans".

En aquest sentit, la responsable de l'INSHT va incidir que els accidents de trànsit que es produeixen en els trajectes d'anada i tornada al lloc de treball ('in itinere') afecten el 12,25 % dels treballadors de fins a 25 anys, mentre que en majors de 45 ronda el nou %.

Segons Pascual, a més de la percepció d'inestabilitat a l'ocupació que té el 30 % dels menors de 24 anys, en aquestes xifres influeix el fet que "el nivell més baix de qualificació" es troba en aquest segment de la població. Tot i això, el repartiment no és equitatiu perquè els homes pateixen "fins a tres vegades més" accidents d'aquest tipus que les dones del seu mateix tram d'edat.

Atenent als sectors d'activitat, l'estudi destaca una major incidència d'accidents en els serveis i en tots els trams d'edat, seguit de la indústria i la construcció. En canvi, el sector agrari localitza "un número significativament inferior" d'aquest tipus de sinistres, explica el treball.

Per comunitats autònomes, el repartiment tampoc és homogeni. El director general de l'Injuve ha explicat que en menors de 24 anys i en termes absoluts, les regions amb més accidents d'aquest tipus són Andalusia, Catalunya, Madrid i el País Valencià. En termes relatius, les autonomies on els sinistres vials-laborals tenen més incidència són Cantàbria, Astúries, Balears, Galícia i Múrcia.

Finalment, Alconchel ha denunciat la "invisibilitat" de la incidència d'aquests sinistres laborals entre els joves i ha apuntat la necesitat de desenvolupar "programes de prevenció específicament orientats a aquest col·lectiu" amb "noves estratègies", així com ha demanat "que es concebin els accidents 'in itinere' com a part dels criteris de prevenció de riscos laborals de l'empresa".

Contenido patrocinado