MADRID, 1 Oct. (EUROPA PRESS) -
Les principals associacions d'aerolínies espanyoles han rebutjat aquest divendres la pujada del 7,5% de les taxes d'AENA per a 2011, prevista en el projecte de Llei de Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) per al pròxim any, ja que arriba en un "moment especialment delicat" per al sector.
En un comunicat conjunt, l'Associació de Companyies Espanyoles de Transport Aeri (Aceta), l'Associació Espanyola de Companyies Aèries (Aeca), l'Associació de Línies Aèries (ALA) i l'Associació de Companyies d'Aviació Civil (Aaca) van advertir que "aquest increment de taxes arriba en un moment especialment delicat, per a les aerolínies que continuen afectades pel baix nivell de consum, acumulen pèrdues derivades del tancament de l'espai aeri europeu per la crisi del volcà islandès i pel llarg conflicte dels controladors, encara no resolt".
L'increment inclou la rebaixa del 7,8% en les taxes de navegació per a 2011, tal com es va comprometre el Govern, i serà alguna cosa inferior per a les companyies estrangeres que operen a Espanya.
Sobre aquesta qüestió, van lamentar que la nova estructura de taxes, que cataloga als aeroports en cinc categories davant de les tres actuals, presenta els majors increments a Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat, el que "afecta proporcionalment més a les companyies espanyoles", vols de les quals tenen major pes en els dos principals hub --centre d'interconnexió de vols-- de la xarxa d'AENA.
Alhora, van criticar que fixa una taxa de passatgers per a l'aeroport de Girona, inferior en un 27% a la resta dels aeroports del seu mateix volum de trànsit, el que suposarà "un avantatge clar i directe" per a Ryanair, companyia que opera "gairebé en exclusiva" a l'aeroport català.
"Això li permetrà exercir una competència deslleial amb els transportistes que operen a l'aeroport del Prat", apunten des del sector.
DEMANEN LA CONGELACIÓ DE TAXES.
Les patronals del sector havien proposat a AENA la congelació de les taxes aeroportuàries per a 2011, a l'entendre que això ajudaria a incentivar la demanda donat el context de "fragilitat econòmica" a Europa.
Segons recull el projecte dels PGE per a 2011, les taxes d'aproximació mantindran la seva tarifa, mentre que s'actualitzaran les d'aterratge, seguretat, prestació de serveis i ús del domini públic aeroportuari.
AENA, com proveïdor de serveis de control, va congelar aquest any les taxes de navegació aèria i va proposar a Eurocontrol rebaixar-les un 7,8% el 2011 i un 7,2% en 2012. Així, en dos anys Foment retallarà les tarifes de control un 15% per situar-les en la mitjana europea.
Per homologar les taxes d'aeroports, el gestor aeroportuari vol passar de les tres categories actuals existents a la xarxa a cinc, el que implicaria que els aeroports de Madrid-Barajas i Barcelona-El Prat tindrien un nivell especial, el que els situaria amb les taxes més altes.