PALMA DE MALLORCA, 2 Nov. (EUROPA PRESS) -
Les matriculacions d'automòbils van arribar a un total de 1.344 unitats durant el mes d'octubre passat, fet que suposa un descens del 37,9% respecte al mateix mes de l'any passat, segons les dades de les associacions de fabricants (Anfac) i venedors (Ganvam).
Amb això, les illes presenten un descens superior en tres dècimes al registrat a nivell nacional, tenint en compte que la venda d'automòbils es va situar en 61.366 unitats en octubre, una caiguda del 37,6% respecte al mateix període de l'any passat i el quart reculada mensual consecutiu.
Tot i això entre gener i octubre del present any Balears concentra una pujada del 24% a l'acumular un total de 23.631 matriculacions de vehicles durant aquest període, només superada en aquest aspecte per la Comunitat de Madrid que presenta una pujada del 26,9%.
A nivell general, l'estudi indica que aquesta nova caiguda registrada en el mes d'octubre, que situa el mercat espanyol en nivells de fa quinze anys, s'explica sobretot per l'enfonsament del canal de particulars, que es va desplomar per sobre del 50% durant el mes d'octubre passat.
En els deu primers mesos de l'any, les lliures de turismes i tot terrenys es van situar en 848.555 unitats, cosa que representa encara un increment del 9,4% en comparació del mateix període de l'exercici precedent, tot i que la taxa se'n va reduint "considerablement" malgrat l'efecte positiu del Pla 2000E en el primer semestre.
Les dues patronals van advertir que les vendes de cotxes no només no es recuperaran el 2011, sinó que se situaran per sota de les 900.000 unitats, de manera que el mercat acumularà tres exercicis consecutius per sota del milió d'unitats i en nivells de principis dels noranta.
En comparació de l'any 2007, les marques amb fàbriques instal·lades a Espanya deixaran de vendre al mercat nacional més d'1,3 milions d'unitats. Les conseqüències d'aquesta situació, apunten Anfac i Ganvam, són negatives per a l'ocupació en les xarxes comercials i en les pròpies plantes.
Així, van alertar que les inversions segueixen al creixement dels mercats en les diferents regions, seguint el principi 'fabricar on es ven', i les multinacionals perden interès a invertir en un país amb un mercat tan petit.
ESPANYA PERDRÀ ATRACTIU.
"Si no es recupera el mercat, Espanya perdrà atractiu per mantenir els nivells de producció actuals", insisteixen. Alhora, recorden que les previsions de creixement de l'economia són molt febles per als pròxims anys, un període en el qual es decidiran possibles adjudicacions a les factories instal·lades a Espanya, que no es veuran afavorides per aquest entorn.
"Per aquesta raó, és imprescindible millorar la situació del mercat i aconseguir recuperar nivells de matriculació més acceptables", subratllen des de les organitzacions de fabricants i venedors de vehicles.
Les vendes d'automòbils van retrocedir en octubre en totes les comunitats autònomes i en els segments micro, petit, mitjà-sota, mitjà-alt i de monovolums. En canvi, van créixer les matriculacions d'esportius, cotxes d'executiu i de luxe, així com les lliures de tot terrenys.
El 74% dels cotxes comercialitzats en octubre estava equipat amb motor dièsel, mentre que el 26% restant va correspondre a cotxes de gasolina. Aquesta proporció varia en els deu primers mesos, amb un 70% per al dièsel i una quota del 30% per a la gasolina.