Vicens critica el "retard" del conveni de tren i espera tenir les inversions abans dels Pressupostos de 2009

Actualizado: viernes, 6 junio 2008 19:37

El Govern anuncia que abans de 2010 estarà operativa la línia elèctrica de ferrocarril entre Palma i Inca


PALMA DE MALLORCA, 6 Jun. (EUROPA PRESS) -

El conseller de Mobilitat i Ordenació del Territori, Gabriel Vicens, ha criticat avui el "retard" de la firma del conveni de tren i va confiar a tenir "clares" les inversions que destinarà l'executiu central a Balears abans d'elaborar el projecte de Pressupostos per al 2009.

En una roda de premsa en la qual va anunciar l'increment de les freqüències entre la línia de tren Palma-Inca, que, a partir del 14 de juny es reduiran fins a 20 minuts, respecte dels 30 minuts actuals, Vicens va remarcar que les negociacions entre el Govern i el Ministeri de Foment van "bé" de de cara a subscriure el conveni de ferrocarril.

D'altra banda, va recordar que la seva Conselleria reclama a l'executiu de José Luis Rodríguez Zapatero una inversió de 662 milions d'euros "i si són més, millor", amb la finalitat d'incrementar durant aquesta legislatura les actuals línies de tren per unir Manacor i Artà, d'una banda, i Sa Pobla i Alcúdia, per un altre.

En aquest sentit, va revelar que el Govern ja ha establert el corredor de la línia Sa Pobla-Alcúdia, que se situarà en la carreteres que uneix aquestes dues localitats, després que s'hagi descartat el corredor de s'Albufera perquè considera que suposaria "moltes complicacions ambientals que eren inassumibles". Així, va anunciar que en nou mesos, la Conselleria ja haurà elaborat el projecte d'aquest corredor, que ha reconegut que s'ha "endarrerit un poc", a causa dels estudis realitzats.

D'altra banda, Vicens va informar que, actualment, està negociant amb el Ministeri de Foment la possibilitat que s'estableixi un conveni per al Tramvia de Palma i un altre per a les inversions en ferrocarril a Balears. Així, va manifestar que el Govern espanyol proposa finançar un terç dels 300 milions d'euros que costarà el tramvia, pel que va indicar que l'executiu balear proposarà que el cost restant d'aquesta infraestructura sigui assumit pel Ministeri en el marc del conveni de tren.

El conseller va recordar que des de 1994, Balears té la transferència de les competències en matèria de transport ferroviari i va apuntar que malgrat que en 1998 es va aprovar una Llei de Règim Especial, que estableix que l'executiu central haver de destinar a les illes inversions en matèria de tren, "no ha arribat ni un sol euro tant d 'un Govern d'un color com d'un altre".

A més, va remarcar que el nou Estatut d'Autonomia de les Balears assenyala que l'Estat ha de fer una sèrie d'inversions a l'arxipèlag en matèria de medi ambient, entre les quals s'inclou el transport públic ferroviari.

Vicens va destacar que part de les inversions que rebrà Balears, l'iran destinades a l'electrificació de la xarxa ferroviària i, en aquesta línia, el gerent de Serveis Ferroviaris de Mallorca, Jaume Jaume, va avançar que abans de 2010 estarà operativa la línia elèctrica de ferrocarril entre Palma i Inca.

A més, el conseller de Mobilitat va afegir que en un moment en el qual s'han invertit "milers de milions d'euros" a la resta d'Espanya per potenciar el tren d'alta velocitat, Balears "ha de rebre aquelles inversions que li toquen des de fa molt temps", per portar a terme entre d'altres projectes, la primera fase del Tramvia, que es posarà en marxa en els pròxims quatre anys i que unirà l'Estació Intermodal de Palma i l'aeroport.