AMP- La reparació de les deficiències del metro, que obrirà dilluns que ve, han costat al Govern 28 milions d'euros

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: martes, 22 julio 2008 16:52

D'acord amb l'auditoria jurídica no es descarten futures responsabilitats dels anteriors gestors i del passat equip polític de SFM i de la Conselleria

PALMA DE MALLORCA, 22 de juliol (EUROPA PRESS)

El metro de Palma reprendrà el seu servei el pròxim 28 de juliol, després de romandre tancat deu mesos, després que el Govern decidís suspendre la línia de manera indefinida el mes de setembre passat per solucionar les múltiples deficiències detectades a la xarxa, uns defectes la reparació dels quals ha suposat al Govern un desemborsament de 28 milions d'euros.

Així ho va informar en roda de premsa el conseller de Mobilitat, Gabriel Vicens, qui va recalcar que el seu departament ha pogut ordenar l'obertura del metro quan les deficiències han estat solucionades i no abans, per garantir amb total seguretat la integritat dels usuaris. L'interurbà Palma-UIB tindrà un preu de 0,90 euros per trajecte, "la tarifa més baix de tot el país", va destacar el conseller.

D'aquesta manera, el cost total del metro i soterrament ha estat de 343 milions d'euros (els 315 milions xifrats en el moment de la seva inauguració més els 28 milions de les obres de reparació), fet que suposa un sobrecost del pressupost del 46 % respecte a l'import d'adjudicació. Amb tot, el cost que haurà d'abonar la comunitat autònoma per aquesta infraestructura puja als 536 milions d'euros fins a l'any 2031 343 milions d'euros de capital total més els 193 milions d'interessos generals).

De moment, la Conselleria de Mobilitat assumirà el cost total de les obres d'emergència que seran sufragades amb el pressupost del 2008, si bé, Vicens va sostenir que el Govern "intentarà recuperar tots els diners que l'administració ha hagut de sufragar per reparar el metro", una vegada que es derivin les "possibles responsabilitats" recollides en l'auditoria jurídica.

D'altra banda, Vicens va presentar el resultat de l'auditoria tècnica encarregada pel Govern en què es constata que les deficiències del metro "eren molt diverses i greus" i afecten tota la línia del metro i a totes les seves estacions".

En ella, es constata que el drenatge era "insuficient" en totes les estacions del Polígon Son Castelló, greus problemes d'inundacions a l'estació de Son Sardina, deformació en el forjat de Jacint Verdaguer, greus problemes de goteres, humitats i filtracions en la llosa de coberta de l'estació intermodal, la falta d'elements de seguretat necessaris en els túnels del metro i problemes d'accessibilitat a les estacions i andanes.

POSSIBLES RESPONSABILITATS PENALS

Per la seva banda, l'auditoria jurídica del conjunt d'actuacions relacionades amb les obres de construcció de la línia metropolitana de Palma determina tres línies de possibles responsabilitats que, a partir d'ara, seran concretades per un gabinet d'advocats de Mallorca, que podrien afecten a la consultora, la direcció d'obra i alguns contractistes.

En concret, l'auditoria determina responsabilitats potencials de la consultora i responsable d'assistència tècnica, que entre les seves funcions estava la de redactar el projecte, el control i vigilància de les obres perquè s'executin d'acord amb el plec de condicions, de l'actuació de les quals s'han derivat "indicis suficients que fan pensar en l'incompliment de les seves funcions i la possibilitat d'exigir per via civil la reclamació de danys i perjudicis".

Alhora, es preveu la possibilitat de reclamar responsabilitats a la direcció d'obra que les seves obligacions se centraven en la direcció, inspecció comprovació i vigilància per a la correcta realització de les obres.

Sobre aquesta qüestió, l'informe jurídic, encarregat pel Govern, apunta que existeixen indicis suficients sobre suposades irregularitats, que podrien derivar en responsabilitats civils, en l'àmbit laboral, i no es descarten també possibles responsabilitats penals.

Finalment, s'apunta a possibles responsabilitats a alguns contractistes, una línia de treball que es tractarà de manera individual i per cadascuna de les actuacions. De seguiment de les línies de treball no es descarten alhora futures responsabilitats dels anteriors gestors i del passat equip polític de SFM i de la Conselleria.

OBRES DE REPARACIÓ

Així, les principals obres de reparació s'han centrat en actuacions que no estaven previstes en els projectes inicials, com el drenatge de Son Sardina de Jacint Verdaguer, o alguns dels sistemes de seguretat en el túnel. A més s'han instal·lat nous col·lectors de drenatge al polígon i en el Parc de les Estacions i s'ha procedit al canal de conducció d'aigua fins al torrent de na Barbarà.

Obra de les actuacions més costoses que s'han emprès és la col·locació del sostre fals a l'estació de tren i autobusos (3,5 milions) i la instal·lació d'equipaments i senyalització de seguretat en els túnels (2,2 milions).

Les pluges registrades l'agost i setembre de l'any passat van inundar la línia i van obligar a evacuar als usuaris de l'estació de Son Fuster Vell, fins que el Govern va decidir tancar definitivament el servei.

Després de deu mesos de reparacions, el conseller va apuntar que el metro ha estat un gran "frau" per als ciutadans, a causa que es va fer amb massa presses, i alhora va criticar les posteriors declaracions d'alguns polítics dels quals va dir haurien d'assumir responsabilitats pel que ha passat que ha estat d'"autèntica vergonya", va concloure.

Contenido patrocinado