Foment garanteix el futur del 50% de subvenció i qualsevol canvi en el sistema "s'acordarà a la Comissió Mixta"

Concepción Gutiérrez constata que les aerolínies tenen tarifes bàsiques que no s'adapten a l'evolució del mercat

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: jueves, 7 octubre 2010 16:16

MADRID, 7 Oct. (EUROPA PRESS) -

El Ministeri de Foment ha reiterat que la subvenció del 50% per al transport aeri dels residents no peninsulars "està totalment garantida" no només per a l'any 2011, sinó en la pròxima Llei de Pressupostos Generals de l'Estat --és a dir, per a l'exercici 2012 que coincideix amb el final de la legislatura estatal--, per a la qual cosa també es buscaran fórmules de major eficiència que seran acordades a la Comissió Bilateral de Transport amb el Govern.

Així ho ha detallat avui la secretària d'Estat de Transports, durant la seva compareixença a la Comissió de Foment del Congrés en resposta a la pregunta formulada pel diputat del PSOE per les Balears José Manuel Bar, qui li va sol·licitar informació sobre la previsió del Ministeri per eradicar les ineficiències del sistema de subvencions preservant al seu torn la bonificació del 50% per a residents no peninsulars.

En la seva intervenció, Gutiérrez va traslladar a Bar que la seva voluntat en aquesta compareixença és que "quedés absolutament clar" que l'esmentada subvenció del 50% se n'anava a mantenir amb l'actual Govern socialista, tal com ha confirmat el mateix ministre de Foment, José Blanco, en una recent visita a Palma, i va posar com a exemple d'això que l'esmentada bonificació està en els pressupostos per a l'any que ve i estarà també en els de 2012.

Tot i això, la secretària d'Estat també ha apuntat que cal evitar la "picaresca" --que no es produeix pels ciutadans, va aclarir-- i que el terreny per a això és la Comissió Bilateral entre Foment i el Govern, en virtut de l'acord institucional per garantir la subvenció del 50%.

A més, Gutiérrez ha afirmat que "és cert que una part de les companyies mantenen una tarifa bàsica de referència que no s'adapta a l'evolució del mercat", per afegir que les dades que maneja tant ella com el diputat socialista "van en aquesta línia".

"Queda clar que l'objectiu és garantir aquesta accessibilitat, garantir la bonificació del 50% i no només això, sinó també del conjunt de bonificacions i obligacions del servei públic que existeixen, no només amb la Península sinó també en els vols interisles. En aquest sentit anem a seguir treballant", ha postil·lat en la seva intervenció la secretària d'Estat.

COMBATRE LA PICARESCA ÉS D'EXECUTIU "RESPONSABLE"

Per la seva banda, Bar ha relatat que el PSOE es "va comprometre el 2004 a alguna cosa al que s'havia negat el Govern passat --referint-se als executius dirigits pel PP-- com el pujar la subvenció del 33% al 50%, un aconsegueixo del qual els "socialistes se senten especialment orgullosos pels beneficis que ha donat a la societat".

Això ha provocat, segons el diputat balear, que les quantitats abonades per l'Estat per a aquest servei a Balears hagin passat de 50 milions en 2002 als 136 milions en 2009, tot i que ha reconegut que "és cert" que en aquest temps s'han generat "efectes indesitjats" en el sistema de subvencions.

En aquest sentit, Bar ha comentat que la "picaresca", "el frau" o "la ineficiència" és una cosa que "un Govern responsable no pot permetre, sobretot en època d'escassetat i quan es posa en perill" el mateix servei prestat. "És obvi que si volem mantenir la necessària política de subvencions cal atallar-lo. Qualsevol grup polític responsable i qualsevol ciutadà ha d'estar d'acord", ha emfatitzat a continuació.

SUPORT AL GOVERN DES DE LA GARANTIA DEL 50% DE SUBVENCIÓ

D'altra banda, el diputat socialista ha comentat que "no és suportable" que les subvencions siguin molt superiors en termes absoluts quan s'estan bonificant les tarifes cares i molt inferiors quan es tracta de les baixes, per afegir que tampoc és suportable que les companyies aèries "hagin elevat proporcionalment molt més" les tarifes a les rutes de les Balears arran de la pujada del descompte aeri a les de qualsevol altre destí peninsular.

Per il·lustrar aquesta tesi, Bar ha indicat que un quilòmetre de vol entre Madrid i Jerez li surt al passatger per 15 cèntims mentre que en el cas de Madrid amb les illes --que suposa la mateixa distància que el passat trajecte esmentat-- el saldo sigui de 75 cèntims per quilòmetre sobrevolat.

També ha recordat que el ministre es va comprometre a mantenir la subvenció del 50% en el transport i ha subratllat que el PSOE "comparteix la necessitat de combatre" qualsevol mena de picaresca i donarà suport a a l'executiu en això des de la voluntat que no es doni "cap regressió" i es conservin els drets assolits per a la societat balear.

Contenido patrocinado