Núvol volcànic.- Air Europa i Air Berlin creuen que hi ha hagut fallades en la gestió de la crisi aèria

Europa Press Islas Baleares
Actualizado: miércoles, 21 abril 2010 19:48

PALMA DE MALLORCA 21 Abr. (EUROPA PRESS) -

Els representants de les aerolínies Air Europa i Air Berlin, han considerat avui que han hagut fallades en la gestió de la crisi del sector aeri desencadenada pel núvol de cendres provocada per l'erupció d'un volcà a Islàndia.

Així, el president del grup Globalia -al qual pertany Air Europa-, Juan José Hidalgo, ha dit avui que s'han "extralimitat els sistemes de seguretat" en la gestió d'aquesta situació, ja que "s'ha comprovat" que les cendres del núvol volcànic no provocaven "tal dany en els motors", pel que ha considerat innecessari "haver tancat a calicant" els aeroports.

En aquest sentit, ha apuntat que "quan aquesta gent presa les decisions no els fa mal la butxaca", perquè si ho fes "o fossin clients o usuaris als millor no es prendrien aquest tipus de mesures tan forts".

Hidalgo va comentar que aquesta situació ha creat "danys terribles" per al sector aeri, tot i que ha matisat que Air Europa no ha estat "dels més danyats", ja que només els ha afectat a les rutes que tenien com destí Paris i Londres, a més d'alguns vols de les Canàries cap al nord d'Europa. Així, ha afirmat que aquesta companyia ha operat amb normalitat el 90% de la seva activitat diària habitual.

Per la seva banda, el director general d'Air Berlin per a Espanya, Álvaro Middelman, ha dit que "al començament de tot" és comprensible que es prenguessin "tot sort de precaucions", tot i que ha postil·lat que a ell li hagués agradat que en aquell moment "s'haguessin posat també en marxa processos de mesurament i verificació de tot allò" ja que "en un moment donat era simplement un model informàtic".

En aquest sentit, ha afirmat que aquests mesuraments es van fer a partir de les proves de vol que van fer companyies com Air Berlin o Lufthansa durant el cap de setmana passat. Aquestes van oferir informació que ha estat utilitzada per a l'elaboració del protocol d'actuació que l'Agència Europea per a la Seguretat de la Navegació Aèria (Eurocontrol) va posar en marxa dilluns.

"Això va portar a canviar la situació i permetre tornar a la normalitat, o gairebé a la normalitat, lògicament amb les limitacions que pugui seguir produint la contínua erupció del volcà", va comentar Middelman, qui ha postil·lat que cal "aprendre dels errors perquè d'ara endavant es pugui manejar una situació d'aquestes característiques de manera més eficient".

Middelman ha assegurat que a partir de demà Air Berlin ja tindrà "una operació gairebé normalitzada", ja que sembla que "a poc a poc, l'espai aeri alemany i tots els altres adjacents, com a Anglaterra, se'n van obrint". Així, ha destacat la importància que s'obrin els espais aeris que més afecten aquesta companyia, com són el d'Alemanya, Àustria i Suïssa, els quals ja tindran avui "una operació normal" que permetrà a Air Berlin recuperar les seves operacions.

Respecte a la possibilitat que les companyies aèries demanin a la UE ajudes especials per sufragar les pèrdues que han tingut aquests dies, Middelman ha dit que "és precipitat" perquè primer tots "han d'analitzar els efectes que ha tingut" aquesta crisi. En aquesta línia, ha afirmat que en l'Associació de Companyies Aèries (a la qual pertany Air Berlin a Alemanya) "ja hi ha hagut reflexions en aquest sentit, però és precipitat encara".

El president de la Caeb, Josep Oliver, va comentar que amb el restabliment de l'activitat normal dels aeroports esperen que "es normalitzi l'arribada de clients" a les illes perquè a més d'ajudar a les persones que ha de sortir de l'arxipèlag, també els "interessen molt els clients que han d'arribar".

Aquesta situació "té conseqüències no només sobre les companyies aèries, que són molt important, sinó també sobre tota mena d'empresa que serveix al turisme perquè la paralització ha durat més d'una setmana i són uns ingressos per turisme que es deixen de percebre, sobretot al principi de la temporada".

El president de la Cambra de Comerç, Joan Gual, ha assenyalat aquest succés té relació directa amb el turisme a les illes perquè "el que no arribin els clients significa que tots els serveis turístics no s'activen".

Així, ha apuntat que la previsió per a aquesta setmana és que fossin i va arribar a Mallorca "visitants per jugar a golf, visitants per passar les seves vacances o grups de convencions i congressos", per exemple, "que tots ells han quedat cancel·lats". Gual ha dit que alguns d'aquests esdeveniments es faran l'any que ve, tot i que per a altres "les pèrdues no estan comptabilitzades però són molt altes perquè ha paralitzat l'activitat com a mínim durant una setmana".

Contenido patrocinado