PALMA DE MALLORCA, 25 Feb. (EUROPA PRESS) -
El conseller insular d'Obres Públiques, Antoni Alemany, ha mantingut aquest matí una reunió amb representants de la plataforma 'Via Connectora, així no!', durant la que s'ha compromès a trobar una solució satisfactòria per les dues parts abans de les eleccions, que quedarà reflectida en un nou document del projecte.
En declaracions als mitjans, Alemany ha assenyalat que a la reunió amb diversos dels membres de la plataforma, integrada per un centenar de persones i el GOB, ha pactat arribar a un acord abans que finalitzi la legislatura sobre el tram de la via connectora que s'ha de construir entre l'autopista d'Inca i la carretera de Sóller. En relació amb la resta de la carretera, ha assenyalat que el procés continuarà amb la tramitació de les adjudicacions previstes.
Les dues parts s'han mostrat "optimistes" després de la reunió, si bé són conscients que queden molts punts per negociar. Tot i això, ja han acostat postures en temes conflictius com el de la rotonda prevista en la convergència de la carretera de Sóller i el Camí dels Reis.
Així, un dels portaveus de la Plataforma, Tomàs Balaguer, ha assenyalat que el Consell els ha presentat diverses alternatives per a l'esmentada rotonda, per la qual inicialment havia de confluir el tràfic de fins a vuit carrils i que, previsiblement, es reduirà a quatre, segons la proposta dels tècnics de la institució.
La reducció de l'esmentada rotonda permetria acostar-la al polígon de Can Valero, de manera que quedaria més integrada en les infraestructures ja existents i seria més respectuosa amb l'entorn.
A més, un dels grans avantatges de la reducció de la mida de l'esmentada rotonda, ha subratllat, és que redueix significativament el nombre d'habitatges que es veuran afectats. Tot i això, el Consell no ha concretat la xifra exacta de propietats que es veurien afectades.
Un altre dels punts a negociar del projecte, i que per a la Plataforma és "irrenunciable", és la velocitat que tindrà la via a la seva arribada al polígon de Can Valero. El projecte preveu limitar la velocitat en aquest tram en els 100 km/h, si bé la Plataforma considera que aquest límit deuria rebaixar-se als 80 km/h per "esmorteir-la" a la seva arribada al polígon, on no es poden sobrepassar els 50 km/h.
"L'alcaldessa no pot permetre de cap manera que, dins del territori semirural i urbà de Palma, entre una via ràpida de 100 km/h amb un impacte tan gran com el que té", ha asseverat Balaguer, qui ha informat que aquest dissabte es reuniran en Cort amb l'edil palmesana.
A més, Balaguer ha apuntat que, a partir de Sa Indioteria, la via ha de ser "de trama més urbana" i cal integrar-la a l'entorn. Tot i això, ha puntualitzat que de moment no s'ha arribat a un acord sobre aquesta qüestió.
Alhora, el representant de la Plataforma ha considerat que no té sentit fer una via d'aquesta magnitud "perquè d'aquí a deu anys haurà menys cotxes" ja que augmentarà considerablement el preu de la gasolina i s'utilitzarà més el transport públic. I per llavors aquest assumpte "serà ja irrecuperable".
Per a Balaguer, els representants del Consell han tingut un canvi d'actitud important en la reunió d'aquest divendres, ja que mentre fins ara havien intentat vendre'ls "les bondats del projecte" sense més, ara ja els han plantejat alternatives a alguns punts conflictius del pla.
Per la seva banda, el portaveu de la Plataforma, Toni Reines, ha incidit que el Consell ha de fer "un esforç" perquè "els veïns estan fent moltes concessions" i consideren que és moment que la institució "posi de la seva part".
Reines ha ressaltat que, a més de la velocitat màxima de la via, una altra de les reclamacions importants era que les rotondes fossin a nivell, per apartar així la possibilitat de fer una infraestructura amb diferents altures. Això contribuiria, alhora, que la via fora de circulació més lenta. El portaveu ha indicat que el Consell tampoc s'ha pronunciat sobre aquest assumpte.
CONSENS AMB EL BLOC
El conseller s'ha mostrat esperançat respecte la capacitat d'arribar a acords, tant amb els veïns com amb els seus socis de Govern, que ja van mostrar les seves reticències al projecte.
En aquest sentit, Alemany ha afirmat que si han estat capaços de negociar amb el Bloc al llarg de tota aquesta legislatura, creu que podran mantenir aquesta capacitat d'arribar a acords en els últims mesos de mandat. "Els acords són fàcils si hi ha voluntat d'acord", ha postil·lat.
D'altra banda, respecte les reclamacions de diferents entitats que demanen que se sotmeti el projecte de manera íntegra a un estudi d'impacte ambiental per part de la Comissió Balear de Medi Ambient, Alemany ha explicat que el Consell ha realitzat estudis individuals de cadascun dels trams de la via.
Així, el conseller ha assegurat que dels resultats dels esmentats estudis es dedueix que l'impacte ambiental que tindrà aquesta infraestructura serà menor que el projecte de segon cinturó que ja va estar avaluat per la Comissió Balear de Medi Ambient.