MADRID 15 Mar. (EUROPA PRESS) -
Associacions de consumidors han destacat l'augment de reclamacions, especialment en temes laborals, de transport aeri, telefonia i habitatge, i han animat a seguir denunciant aquestes situacions.
Així, l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) ha assenyalat que durant 2010 va tramitar un total de 388.620 reclamacions, fet que suposa un "notable" increment del 22 % respecte a les reclamacions rebudes en 2009. En aquest sentit, considera que el consumidor reclama cada vegada més i que aquest considera que, a falta de mesures eficaces de control per part de les autoritats, reclamar és un dels millors instruments per a la defensa dels seus interessos.
Alhora, subratlla que a poc a poc les xifres de reclamacions a Espanya se'n van igualant amb les d'altres països europeus del cap a l'on els consumidors porten anys exercint amb força els seus drets. Per sectors, destaca el "gran increment" de les qüestions relacionades amb el laboral (52%), seguit de les reclamacions rebudes sobre transport aeri (49%).
De la mateixa manera, ha ressaltat l'increment al camp de les assegurances amb més d'un 37 %. A més, indica que les reclamacions en matèria d'impostos s'han incrementat en un 33 % i les de Telefonia, amb un augment de més del 27%, "segueix sent un dels majors maldecaps dels consumidors".
Per la seva banda, La Federació d'Usuaris i Consumidors Independents (FUCI) ha posat èmfasi en "la disminució de l'inconformisme dels ciutadans" i ha explicat que en matèria d'habitatge cal prestar especial atenció a l'anomenada clàusula terra, la renovació d'hipoteques, crèdits impagats, procediments de resolució de contractes i desnonament d'habitatges.
Alhora, recorda que les queixes en el referent a noves tecnologies han de veure amb contractacions a través d'internet, velocitats de descàrrega inferiors a les contractades, falta de garantia d'algunes de les transaccions, estafes o enganys a través de la xarxa i [phising].
PLANIFICAR EL PRESSUPOST FAMILIAR UNA VEGADA AL MES
D'altra banda, Intrum Justitia recomana planificar el pressupost familiar, elaborar una calendari amb dates de venciment dels pagaments i revisar els comptes bancaris un mínim d'una vegada al mes. A més, adverteix que segons un estudi de Banc d'Espanya, "més de la meitat de les llars espanyols té algun tipus de deute i entre les llars de 35 a 44 anys la xifra supera el 72,3 %".
Alhora, explica que a Espanya, el termini de pagament mitjana per part dels consumidors es quantifica en 59 dies segons l'Índex de Risc 2010 elaborat per l'organització. A més, apunta que es considera 'economia familiar en situació de risc d'endeutament excessiu' si la ràtio deute/ingressos és més gran a 15 % (sense comptar hipoteca) per a persones menors de 55 anys.
Finalment, la Confederació Espanyola d'Organitzacions de Mestresses de Casa, Consumidors i Usuaris (CEACCU) ha presentat la guia pràctica 'Solucions als teus dubtes en Telecomunicacions' i ha llançat el web 'Nou models de demanda judicial gratuïta' per reclamar a les companyies telefòniques. A més, l'OCU també ha presentat la guia 'Reclamar és fàcil' amb pautes de com procedir per fer reclamacions efectives.