PALMA DE MALLORCA, 25 May. (EUROPA PRESS) -
L'Associació d'Instal·lacions Nàutiques Esportives de Balears (Anade) ha reclamat a l'Autoritat Portuària de Balears (APB) "mesures concretes" perquè la nàutica recreativa i esportiva de les illes pugui superar la crisi i contribuir en la mesura que li correspon al desenvolupament econòmic de Balears.
La petició ha estat exposada en el transcurs d'una reunió de la cúpula d'Anade, presidida per Patrick Reynés, amb el director en funcions de l'APB, Jorge Martín, i altres responsables d'aquest organisme, reunió que es va fer el passat 18 de maig.
Anade considera que la recessió està motivada no només per la conjuntura econòmica nacional i internacional, sinó també per polítiques que, segons la seva opinió, "perjudiquen el turisme nàutic i afecten directament als concessionaris de les instal·lacions nàutiques esportives dependents de l'APB", ocasionant-los "pèrdues en els seus comptes d'explotació".
Els ports esportius de Balears qualifiquen la situació actual d'"alarmant" i reclamen a l'organisme portuari que prengui cartes a l'assumpte mitjançant, entre d'altres coses, la "congelació o revisió a la baixa" de les taxes d'ocupació de la làmina d'aigua, d'embarcacions esportives i de senyalització marítima.
També demana a l'APB que assumeixi la situació econòmica i doni facilitats en el pagament de les esmentades taxes i tarifes sense aplicació de recàrrecs i interessos per possibles demores, així com que comuniqui amb suficient antelació (un mínim d'un mes) l'increment en les tarifes d'aigua i electricitat.
Alhora, Anade ha cridat l'atenció sobre l'augment en el volum d'impagats i sol·licita que les estimacions simplificades de cada instal·lació (les previsions de negoci que els ports esportius fan cada principi de temporada i sobre la qual avancen les taxes) deixin de revisar-se "a l'alça" i es realitzin a partir d'un mateix criteri.
Des de l'associació han assenyalat que una de les conseqüències de la morositat és l'abandonament d'embarcacions, "un problema creixent en els ports recreatius al qual resulta molt difícil afrontar amb la legislació vigent". En aquest sentit, Anade advoca en el document que va presentar a l'APB per la creació d'un sistema àgil i eficaç i posa com a exemple el model de reciclatge que s'aplica des de fa anys als cotxes abandonats.
Així, també veu necessària la creació d'un reglament marc per a tots els ports que permeti perseguir amb eficàcia les infraccions comeses en les instal·lacions, tenint en compte que els concessionaris, tot i que disposin d'unes normes d'explotació, no tenen capacitat sancionadora i es veuen indefensos davant de les conductes dels infractors.
Pel que fa a la promoció, Anade insisteix en la necessitat d'augmentar la difusió dels ports de Balears mitjançant catàlegs i l'assistència a fires, el que de moment es realitza en col·laboració amb la Cambra de Comerç i l'organismes Ports Illes Balears, del qual depenen les instal·lacions sota competència del Govern.